Jak změnit banku za 15 minut (NÁVOD 2024)

Lenka Chládková
Publikováno 10. ledna 2024
  • Převést účet od jedné banky k druhé je snadné, stačí podat žádost o založení účtu u jiné banky
  • Této službě se říká Kodex mobility klientů, banky zařídí převedení trvalých plateb i svolení k inkasu
  • Návod na změnu banky si můžete přečíst v tomto článku

Návod jak snadno změnit banku

  1. Založte si účet u nové banky

    Kodex mobility klientů zajišťuje klientům jednoduchý přechod z jedné banky do druhé. Stačí si vybrat novou banku a založit si u ní účet. Je třeba ale počítat s tím, že při změně platebního účtu se nepřevádí stejné číslo účtu.

    Nutnou podmínkou je, aby byly banky ke Kodexu zavázány. Aktuální seznam institucí, které ke Kodexu mobility klientů přistoupily, je dostupný na stránkách České bankovní asociace.

  2. Vyplňte formulář na pobočce, nebo zařiďte vše online

    Změnu banky je většinou možné provést online v internetovém bankovnictví, nebo telefonicky. Samozřejmě změnu můžete uskutečnit přímo na pobočce banky.

    Ke změně banky je třeba formulář Žádost o změnu platebního účtu. Ve formuláři vyberete činnosti, které má nová banka vaším jménem zajistit a od jakého data – například převod trvalých příkazů a souhlas s inkasem. Zároveň si lze zvolit možnost, že nová banka vypoví smlouvu o platebním účtu u stávající banky. Za zrušení účtu se neplatí žádné poplatky, výjimku tvoří účty otevřené před kratší dobu než jeden rok.

    Formulář vyplníte buď na pobočce, nebo doma a do banky jej odnesete. Možné je také naskenování a odeslání skrze e-mail.

  3. Banka žádost vyřídí…

    Bude-li vše v pořádku, nová banka žádost vyřídí. Občas se může stát, že se produkty nové a stávající banky mírně liší. Například že jedna z bank neumožňuje zasílat inkasní platby vícekrát měsíčně apod. V takovém případě budete o dalším postupu informováni.

    Převod účtu také nelze provést v případě, kdy tomu brání podepsaný závazek v původní bance. Například když u ní máte sjednanou hypotéku, nebo jinou úvěrovou smlouvu.

  4. …a převede vám platby

    Nová banka následně zařídí převod trvalých příkazů a schválení inkas ze staré banky. Nemusíte tak ručně zadávat všechna inkasa apod.

    Vy sami si ale musíte upravit nastavení inkasa u svých dodavatelů služeb, za které inkasem platíte. To z toho důvodu, že banka nemá oprávnění za vás jednat s dodavatelem elektřiny, plynu nebo mobilním operátorem.

  5. Účet je převeden

    Celý proces by v ideálním případě neměl trvat déle než 15 dní. Banka vás o jeho dokončení bude informovat, nový účet můžete využívat hned poté, co si ho zřídíte.

Které banky přistoupily na Kodex mobility klientů?

K usnadnění přechodu mezi jednotlivými bankami se zavázaly níže uvedené společnosti. Dodržování jejich závazku pravidelně kontroluje Česká bankovní asociace. V praxi to znamená, že pokud přestoupíte k některé z těchto bank, přechod za vás zařídí.

Vybrané banky, které přistoupily na Kodex mobility klientů

(údaje byly aktualizovány v lednu 2024)

Banka Kodex mobility klientů
Air Bank ✔️
Banka Creditas ✔️
Česká spořitelna ✔️
ČSOB ✔️
Max Banka ✔️
Fio Banka ✔️
J&T Banka ✔️
Komerční banka ✔️
mBank ✔️
Moneta Money Bank ✔️
Raiffeisen bank ✔️
UniCredit Bank ✔️
Volksbank Raiffeisenbank Nordoberpfalz eG ✔️
VÚB a.s., pobočka Praha ✔️

Kompletní seznam institucí, které přistoupily na Kodex mobility klientů, a další potřebné formuláře najdete na stránkách České bankovní asociace.


Zatím žádné komentáře

Napsat komentář


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.