Reklamace → Jak fungují u zboží koupeného do 5. ledna 2023

Petr Novák
Publikováno 1. ledna 2023
  • Pro uplatnění záruky nemusíte předkládat záruční list
  • Při překročení lhůty 30 dní máte nárok na vrácení peněz
  • Prodejce je povinen zajistit na prodejně osobu oprávněnou vyřizovat reklamace

Na zboží a služby zakoupené od 6. ledna 2023 se vztahují nová pravidla reklamace.

  1. Záruční list není nutnost

    Reklamace → Jak fungují u zboží koupeného do 5. ledna 2023Jeden z nejčastějších mýtů se týká nutnosti předložit při reklamaci zboží záruční list. Zákon nic takového nevyžaduje – povinností zákazníka při reklamaci zboží je pouze doložit pořízení zboží u konkrétního prodejce v konkrétní den.

    Bez problémů si tak vystačíte s fakturou či podobným dokladem, na kterém bude vyznačeno zboží, datum a místo jeho prodeje. Jako dostatečný se jeví také výpis z bankovního účtu, fotografie účtenky či svědecká výpověď, jež dosvědčí pořízení reklamované věci.

  2. Překročení zákonné lhůty 30 dní

    Nedomluví-li se prodávající s kupujícím jinak, činí lhůta na vyřízení reklamace 30 dní. Při jejím nedodržení je možné od smlouvy odstoupit a požadovat vrácení peněz, které jste při pořízení zaplatili. Prodloužit tuto lhůtu lze jedině s výslovným souhlasem zákazníka.

  3. Reklamace se nemusí uplatňovat pouze v místě prodeje

    Dle zákona je prodávající povinen reklamaci přijmout v jakékoliv prodejně, kde je to možné. Pokud jste tedy koupili lednici v Hradci Králové a poté jste se přestěhovali do Prahy, je možné ji reklamovat na pražské pobočce. Obecně lze říci, že stačí, aby se na obou prodejnách prodával stejný sortiment výrobků.

  4. Při reklamaci máte nárok na úhradu nutně vynaložených nákladů

    Poměrně neznámá je informace, že při oprávněné reklamaci lze vyžadovat úhradu nutně vynaložených nákladů. Za ty lze považovat například dopravu reklamovaného zboží k prodejci běžnou hromadnou dopravou nebo zaslání zboží poštou. Doprava kurýrem, autem nebo dokonce taxíkem nemusí být ze zákona uznána. Náklady je nutné doložit účtenkou či jízdenkou.

    V některých případech je možné požadovat proplacení půjčovného. Typickým příkladem je třeba reklamace automobilu a zapůjčení náhradního vozu apod. Jako doklad slouží faktura z autopůjčovny.

  5. Záruční oprava je vždy zdarma

    V rámci záruky je a musí být veškerá oprava zdarma. Zpoplatněna může být pouze mimozáruční oprava, a to jen v případě, kdy se na tomto faktu prodávající se zákazníkem předem dohodl. Zákazníkovi musí být částka sdělena předem a ten ji musí nejprve odsouhlasit.

  6. Záruční lhůta se prodlužuje o dobu strávenou v opravě

    U reklamovaného výrobku se záruční lhůta automaticky prodlužuje o dobu strávenou v opravě.

  7. Záruka se vztahuje na vady, ne na opotřebení

    Záruční lhůta se ve všech případech vztahuje pouze na závady na výrobku, nikoliv tedy na jeho opotřebení. Např. reklamace baterií s klesající životností půl roku po zakoupení výrobku tak bude s největší pravděpodobností zamítnuta.

  8. Objevenou závadu je třeba neprodleně reklamovat

    Vzniklá závada se musí reklamovat okamžitě po jejím zjištění. Při porušení tohoto pravidla může být reklamace zamítnuta.

  9. Originální obaly můžete zahodit

    Žádný zákon ani předpis neříká, že se reklamované zboží musí balit do originálního obalu nebo že je nutné tyto obaly uchovávat. Velké krabice tak můžete po zakoupení zboží bez obav zlikvidovat.

    Při následné reklamaci doporučujeme pouze zboží zabalit tak, aby při přepravě nedošlo k jeho poškození. To by mohlo mít za následek zamítnutí reklamace.

  10. Při výměně zboží za jiné neběží nová záruční lhůta

    Od začátku platnosti nového občanského zákoníku již neplatí, že při výměně reklamovaného zboží za nové běží záruční lhůta nanovo.

    Nyní platí, že se na náhradní kus uplatňuje záruční lhůta na původní zboží. Vždy je tak výhodnější řešit reklamaci vrácením peněz a případně opětovným zakoupením stejného výrobku. Na něj již získáte záruku ve standardní délce.

  11. “Osoba, která vyřizuje reklamace, není právě přítomna”

    Každý prodejce má ze zákona povinnost zajistit, aby byla na prodejně po celou provozní dobu přítomna osoba, která vyřizuje reklamace.

  12. Doklad o koupi, návod a záruční list musí být dodán v českém jazyce

    Při koupi zboží v České republice musí být doklad o koupi (účtenka, faktura), návod a také záruční list vystaven v českém jazyce. To, že se např. jedná o zahraniční výrobek, nehraje žádnou roli. Prodávající si v takovém případě musí zajistit překlad požadovaných dokumentů.

  13. Můžete se řídit záruční lhůtou uvedenou na obalu

    Od počátku roku 2014 platí nový Občanský zákoník, který přináší několik změn co se záruky a reklamací týká. Nově se můžete řídit a uplatňovat záruční lhůtu, kterou prodejce uvádí na obalu výrobku nebo v reklamě. Tato záruční doba má vždy přednost před tou zákonnou.


P
Petr 24.07.2021 – 08:02

Píšete o 30 dní na vyřízení reklamace ale nikde není napsáno či pracovních dní nebo prostě 30 dní bez omezeni děkuji

Odpovědět

P
Pavlína 13.01.2022 – 14:28

Dobrý den. Chci se zeptat jak je to s reklamací zboží oblečení, které je ve vyprodeji, jelikož se prodejna ruší? Děkuji za odpověď.

Odpovědět

K
Karel 19.01.2022 – 06:07

Jsem já jako zákazník povinen urgovat a komunikovat se servisem, který provádí záruční opravu? Protože se jedná o myčku, je nutné provést opravu doma. Protože servis nekomunikuje, tak jako by měl, urgoval jsem na prodejně, Dostal jsem odpověď, že za to prodejna nemůže. Kdo zodpovídá za vyřízení reklamace? Měl jsem dojem, že by to měl být prodávající . Nebo se mýlím?

Odpovědět

J
Jakub 09.09.2022 – 16:04

Dobrý den dnes jsem si ráno koupil cirkulárka od značky HECHT.Po složení pily jsem uřízl dvě prkna a spálil se motor (nepochopím),sel jsem ji vrátit ještě ten den a peníze mi nechtějí vrátit.Jak je z nich dostanu?Poradíte mi?HECHT už si nikdy nekupovat

Odpovědět

J
Jakub 15.12.2022 – 11:38

Dobry den, 3x jsem reklamoval telefon na tu samou zavadu a treti zavada se obevila uz po 8 dnech od vraceni ze servisu v O2 mi rikaji ze to musi poslat znova do servisu aby se k tomu vyjadril...je tomu skutecne tak? 3x uznana reklamace

Odpovědět

Napsat komentář


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.