Klarna recenze: Rozdělte si zdarma platbu v obchodech na třetiny
Od konce září je v České republice dostupná nová služba, která umožňuje zákazníkům u partnerských internetových obchodů rozložení ceny nákupu do tří bezúročných splátek pomocí běžné debetní karty. První část se strhne hned při nákupu a zbývající dvě platby vám speciální aplikace naplánuje za sebou vždy po 30 dnech. Vybrané zboží tak máte u sebe dříve, než zaplatíte celou částku.
-
Klarna v ČR: Jak to funguje?
Klarna je švédská finanční společnost. Založena byla v roce 2005 ve Stockholmu s cílem usnadnit lidem nakupování online. Odtud se její služby postupně rozšířily do dalších evropských zemí, do Spojených států i do Austrálie. Celkem působí na 45 světových trzích. Po celém světě s ní spolupracuje více než 450 000 prodejců.
Na český trh Klarna vstoupila 27. září 2022 se svou službou odloženého nákupu (BNPL) “Pay in 3”, čili “Kup teď, zaplať ve 3 splátkách”. V průzkumu, který si sama společnost Klarna provedla mezi více než tisícovkou českých spotřebitelů, uvedlo 77 % respondentů, že by považovali za užitečné, kdyby si mohli rozdělit platbu při online nákupech na bezúročné měsíční platby. Dále 40 % uvedlo, že by s větší pravděpodobností nakupovali v internetovém obchodě, pokud by tuto možnost nabízel.
Ředitelkou pro Českou republiku se stala Tereza Obrtáč. Ta dříve pracovala jako marketingová manažerka v Zalandu nebo jako account manažerka v Googlu.
V Česku možnost odložených plateb dosud nabízely projekty Twisto a Skip Pay (Mall Pay).
-
Mobilní aplikace Klarna
Celý proces rozdělení platby na třetiny funguje díky mobilní aplikaci Klarna, kterou si můžete bezplatně stáhnout do svého telefonu v Google Play i App Store.
Aplikace rozdělí platbu v e-shopu na tři bezúročné splátky, které automaticky po 30 a 60 dnech od nákupu strhne z účtu, o čemž vám dopředu pošle oznámení, pokud si tuto možnost v aplikaci povolíte.
Kromě toho upozorňuje také na slevy uložených položek, umožňuje sledování trasy zásilky nebo dřívější zaplacení. Zákazník má také možnost uložit si přímo do aplikace digitální verze věrnostních karet daných obchodů.
Pokud nejste se zbožím spokojeni, nahlásíte vrácení, a strhávání plateb se tím zastaví. Stejně tak vám po vyřízení reklamace či vratky přijdou zpátky již zaplacené peníze.
Přímo v aplikaci najdete také seznam nejčastějších otázek a odpovědí ohledně nakupování s Klarnou a k dispozici je v pracovní dny i živý chat.
-
Obchody, které s Klarnou spolupracují v ČR
Dá se očekávat, že se portfolio partnerů, u nichž můžete Klarnu v Česku využít, postupně rozšíří. V tento moment to jsou tyto obchody:
Možnost zaplatit prostřednictvím Klarny zákazník vybere přímo u pokladny e-shopu, kde se vedle běžných platebních možností, jako je platba kartou, převodem nebo na dobírku, zobrazuje k zaškrtnutí i tato kolonka. Cena zboží se tím nijak nemění.
-
Recenze a zkušenosti ze zahraničí
Není potřeba se bát, že by šlo o nějaký podvod. Služba skutečně funguje, pro zákazníka je skutečně bezplatná, a pokud jste schopní dodržet splátkový kalendář, může v řadě případů pomoct.
Klarna sice v ČR zatím spolupracuje zejména s módním zbožím, nicméně pořízení třeba kvalitních zimních bot či kabátu může být někdy jako jednorázový výdaj poměrně nákladné, a rozdělení plateb tak může zákazník uvítat.
Pokud se vám to bude hodit, můžete zbývající částku zaplatit i v předstihu bez jakéhokoli poplatku. Problém však může nastat, jestliže nejste schopni pravidelně splácet nebo neuhradíte splátku včas.
V případě, že se Klarně platbu nepodaří strhnout ve stanoveném termínu, zkusí to po dvou až sedmi dnech znovu bez jakékoli penalizace. Pokud se však ani tento pokus nezdaří, bude zmeškaná platba připočtena k částce další plánované splátky včetně poplatku z prodlení. Ten je ve výši 80 až 200 Kč za každou zmeškanou splátku, záleží přitom na celkové výši dané objednávky.
Jestliže platby neuhradíte vůbec, Klarna vám jednak může zastavit možnost službu využívat, avšak co je horší, pokud nebude schopna získat od vás celý dluh ani při třetí splátce, může vám buď vystavit fakturu na zbývající částku k okamžité úhradě, nebo rovnou přistoupit k vymáhání pohledávky pomocí exekutora.
Je také třeba počítat s tím, že Klarna si vás před poskytnutím služby proklepne. A to nejen vaši totožnost, ale také vaši schopnost splácet.
Pokud by vás Klarna zaujala, doporučujeme proto podrobně prostudovat podmínky pro zákazníky a otázky a odpovědi.
-
Jak ale Klarna vydělává?
Dočetli jste až sem a přemýšlíte, jak tedy Klarna získává peníze na svůj provoz, když jsou splátky bezúročné? Jen z poplatků za opožděné platby to patrně nebude.
Zvídavé čtenáře můžeme odkázat např. na weby TheStrategyStory.com nebo Finty.com, které obchodní model Klarny poměrně podrobně popisují.
V první řadě je potřeba říct, že Pay in 3 není jedinou službou, kterou má Klarna ve svém portfoliu, ačkoli je (alespoň prozatím) tou jedinou, kterou poskytuje v České republice. Ve světě Klarna nabízí i službu “Financing”, určenou pro dlouhodobé financování vysokých nákladů spojených např. s nákupem nábytku či techniky, a s tou jsou spjaty i úroky a poplatky.
Nicméně její nejoblíbenější produkty, jako je “Pay in 3” nebo v zahraničí rozšířené i “Pay in 30 days” (Kup teď, zaplať až za měsíc) jsou pro spotřebitele zdarma. Ne však pro obchodníka. Ten Klarně platí poplatek a tato provize je obvykle dokonce vyšší, než jakou si účtují společnosti Visa nebo Mastercard.
Pro e-shopy má však spolupráce s Klarnou několik výhod, mezi něž patří např. přivedení nové klientely, která by si jinak zboží nemohla dovolit, zlepšení věrnosti stávajících zákazníků nebo také zvýšení průměrné objednávky. To vše díky marketingovým nástrojům, které Klarna poskytuje. Klarna na sebe také přebírá riziko za transakci a v podstatě se zaručuje za úvěr. A za tyto benefity už si prodejci rádi zaplatí.
Zatím žádné komentáře