Zkušenosti s aerolinkami: Náhrada 15 300 Kč za zpoždění, čtyřikrát zrušený let a storno letenky
Více než tříhodinové zpoždění na letu mezi evropským a mimoevropským letištěm vám může přinést odškodnění 600 eur, v přepočtu kolem 15 360 Kč.
Pro přiznání náhrady musí být splněny některé podmínky, vznesení nároku je však snadné a většina čtenářů ho zvládne bez pomoci specializované agentury. Stačí umět anglicky a být neústupný, zároveň však slušný.
Přinášíme vám tři různé zkušenosti s žádostí o kompenzaci u letecké společnosti. A rovnou prozradíme, že ne všechny skončily happy endem.
O kompenzaci žádejte sami, získáte až o 4 350 Kč více
Na trhu existuje několik agentur, které zprostředkovávají podání žádosti o kompenzaci. Klient v úvodní fázi nic neplatí, až v případě uznání žádosti si společnost strhne provizi v obvyklé výši 25-30 % z celkové výše odškodnění.
Skrblík nejprve doporučuje zažádat o odškodnění na vlastní pěst, zpravidla stačí vyplnit několik jednoduchých formulářů v angličtině. U nejvyššího odškodnění za více než 3hodinové zpoždění u letu nad 3 000 km tak získáte až o 4 350 Kč více než v případě zapojení zprostředkovatele.
Služeb agentury radíme využít až v případě opětovného zamítnutí aerolinkou.
Kam podat žádost o odškodnění
Kontaktní formulář najdete na webových stránkách letecké společnosti:
Zvolte aerolinku a my vás přesměrujeme na příslušný formulář.
-
Nenechte se odbýt zamítnutou žádostí
Autor článku cestoval spolu s kolegou v prosinci 2017 z Los Angeles do Paříže v letadle, které již na odletu mělo výrazné zpoždění. V jeho důsledku došlo k zmeškání navazujícího letu v Paříži a přebukování na pozdější let do Prahy. Ten oproti původně naplánovanému letu v Praze přistál o 3 hodiny a 10 minut později.
Protože letenka autora článku a jeho kolegy byla koupena samostatně, podali oba žádost o odškodnění zvlášť. Zatímco kolegovi bylo 600eurové odškodnění přiznáno, autor článku se dočkal zamítavé odpovědi s odkazem na nařízení ze strany řízení letového provozu. Bez ohledu na fakt, že cestoval stejnými spoji.
Úspěch a odškodnění 15 367 Kč přineslo až opětovné vznesení nároku a přiložená e-mailová komunikace kolegy, kterému byla náhrada přiznána napoprvé. Rozdílný závěr stížností dvou cestujících ze stejných letů Air France (jak jinak) přičetly pochybení lidského faktoru.
Komunikace byla velmi komplikovaná, neboť kompenzace se u Air France řeší výhradně přes internetový formulář, ze kterého není zcela patrné, zdali se již záležitostí někdo zabývá. Přislíbena byla odpověď do 14 dnů, přičemž ve finále trvalo vyřízení celé záležitosti zhruba dva měsíce.
Skrblík doporučuje v podobných případech vždy vytrvat a nebát se leteckou společnost znovu kontaktovat.
-
Špatné počasí, zrušený let a nedobrovolně prodloužený pobyt
Rodinný příslušník redaktora Skrblíka se chystal na cestu z Glasgow do Prahy zrovna v době, kdy Skotsko začaly sužovat silné mrazy.
Středeční let s Flybe z Glasgow přes Londýn byl zrušen, stejně tak náhradní let s Brussels Airlines z Edinburghu ve stejný den. Následně byla uzavřena všechna letiště v oblasti. Zrušen byl náhradní čtvrteční i páteční let a v tom sobotním již nebylo místo. Člen rodiny se tak ze Skotska zpět domů dopravil až v neděli pátým náhradním letem.
Ve Skotsku tak nedobrovolně strávil 4 noci navíc, během nichž mu vznikly náklady na ubytování, stravu a další nutné potřeby ve výši 565 liber (přibližně 16 463 Kč).
V podobných případech Skrblík doporučuje nejprve kontaktovat leteckou společnost a domluvit se s ní na náhradním letu. Pokud je nutné v destinaci přečkat přes noc, bez obav si rezervujte ubytování na serveru typu Booking. Občerstvujte se v restauraci, kupte si nutné hygienické i veškeré další potřeby.
Pokud jste pojištění proti zpoždění letadla, můžete kontaktovat i svou pojišťovnu.
S žádostí o náhradu škody pak můžete kontaktovat leteckou společnost podobně, jako když došlo ke zpoždění letadla. U komplikací způsobených špatným počasím sice nemáte nárok na finanční odškodnění, letecká společnost se o váš však stále musí postarat a zajistit vám stravu i ubytování.
Všechny výdaje je nutné stvrdit účtenkou, ze které bude jasně zřetelný datum a čas, zboží či služby, místo prodeje a celková částka. Stejně tak shromažďujte jízdenky nebo rezervace z hotelů.
V tomto případě aerolinky proplatily veškeré dodatečné náklady.
-
Cestující vinou zpoždění nestihla navazující let, Aeroflot jí zneplatnil letenku
Před několika týdny nás kontaktovala čtenářka, která si přála zůstat v anonymitě, ačkoliv redakce Skrblíka její identitu zná.
Čtenářka si koupila zpáteční letenku od společnosti Aeroflot na trase Praha – Moskva – Kazaň. Na přestup na moskevském letišti Šeremeťjevo měla dle letenky 1 hodinu a 25 minut s tím, že minimální potřebný čas na přestup daný letištěm je 1 hodina a 10 minut.
V důsledku 30minutového zpoždění na letu z Prahy se však naše čtenářka do terminálu dostala pouhých 50 minut před odletem. Navazující let do Kazaně nestihla a co hůř, společnost Aeroflot jí zneplatnila celou zpáteční letenku. Odvolávala se přitom na informaci, že oficiálně letadlo přistálo se zpožděním 27 minut a bylo tedy v možnostech cestující přestup stihnout.
Naše čtenářka tak nejen, že musela zrušit svoji cestu do Kazaně, ale současně jí vznikly náklady na pořízení letenky zpět do Prahy a na ubytování v Moskvě.
Aeroflot pochybení odmítá, žádost o odškodnění a náhradu škody byla zamítnuta. Veškeré náklady tak čtenářka musela hradit ze svého.
Proč bylo jako negativní příklad vybrané Rusko ? Začíná mi to tady na skrblíkovi zavánět odporem k Rusům. Důvod ?
OdpovědětProto, že čtenářka měla negativní zkušenost s ruskou společností. Stejně tak, jako jsem měl já negativní zkušenost s Air France. Nebuďte tak vztahovačnej. :)
OdpovědětPřidal bych čerstvou zkušenost mých kamarádů s Aeroflotem. Vyletěli později s Prahy, do Moskvy ale přiletěli dostatečně na přestup na letadlo do BKK. Zaměstnanci je ale záměrně zdrželi při výstupu z letadla, takže svůj spoj nechytili, ale poslali je jiným letadlem, a tím jejich letěli, ti, kteří měli letět předchozím. Z Moskvy léta do BKK několik letadel. Tím se sice zpozdili o více než 2 hodiny, ale stále to nepřekočilo magické číslo 3 hodin, kdy vzniká nárok na odškodnění. Tak posouvali odlety cely den a podařilo se jim téměř eliminovat nároky cestujících. Je to naprosto regulérní, i když možná trochu podpásové.
OdpovědětAktuální zkušenost s United Airlines na letu ze Santiago de Chile. Při odletu ze Santiaga jsme nabrali zhruba půlhodinové zpoždění kvůli rozbitému binu (přihrádce na zavazadla). Steward aerolinek se bin vypadlý z čepů pokoušel opravit bušením pěstí, načež byli povolání dva zaměstnanci letiště, kteří si s opravou také nevěděli rady. Pomohli až dva (shodou okolností Češi) cestující, kteří bin provizorně opravili. V důsledku zpoždění jsme nestihli přestup v Houstonu na let do New Yorku. Delta nás přebukovala na další spoj United letící o čtyři hodiny později. Při rozjezdu na ranveji se však projevila závada motoru, v důsledku které spoj nabral zpoždění. To postupně narostlo na necelé 4 hodiny, aerolinky poskytly vodu a sušenky. Do New Yorku jsme přiletěli až poté, co nám odletěl navazující spoj do Curychu. Do Prahy jsme se nakonec dostali přes Londýn.
OdpovědětLetěl jsem z Bangkoku přes Paříž do Prahy. Všechny lety proběhly podle plánu a přiletěl jsem do Prahy podle rozpisu, poté jsme však čekali u pásu 1hod 50min na zavazadla. Je nějaká šance na odškodnění ?
OdpovědětTrochu mě překvapuje, že autor obdržel celých 600 Eur, když nárok měl při zpoždění tři hodiny při tomto typu letu jen na polovinu. Nechce se mi věřit, že zrovna air France si toto nehlida.
Odpovědět