9 rad, na co si dát pozor při koupi auta z bazaru
- Největším rizikem u ojetin je stočený tachometr nebo nepřiznané opravy po nehodě
- Podle společnosti Cebia má zhruba 30 % ojetin na českém trhu stočený tachometr
- Skutečný nájezd auta odhadnete podle opotřebení volantu nebo pedálů
-
Stočený tachometr
Nejčastějším trikem, se kterým se setkáte v autobazaru, je zpětné přetočení tachometru ve snaze přesvědčit zákazníka, že automobil nemá tolik naježděno. A má tedy vyšší cenu.
Podle společnosti Cebia má zhruba 30 % ojetin na českém trhu stočený tachometr.
Nejvyšší soud v minulosti rozhodl, že přetáčení tachometru je trestný čin podvodu, pokud kupujícímu vznikne škoda nad 5 000 Kč.
-
Slovíčkaření s tachometrem
V souvislosti s tachometrem věnujte pozornost slovním spojením má najeto a stav tachometru. Na první pohled se zdá, že se jedná o totéž, rozdíl ve významu je ale podstatný. Stav tachometru může klidně být 100 000 km, přičemž automobil bude mít najeto 150 000 km.
-
Hlavně, ať cena vypadá nižší!
Snadno upoutat pozornost kupujícího se dá tradičně uváděním neúplné ceny, nejsnáze té bez 21% DPH. Dalším trikem, jak snížit cenu, je zobrazování ceny platné pouze v případě využití spotřebitelského úvěru.
Optického snížení ceny vozu prodejci dosáhnou také tím, že cenovka bude končit řadou devítek – 199 990 Kč vypadá levně, 200 000 Kč již příliš draze. A rozdíl je přitom pouhá desetikoruna.
-
Falešné inzeráty ve snaze nalákat pozornost
Jeden z novějších triků, se kterým se můžete setkat zejména na internetových stránkách autobazarů. Tam můžete čas od času narazit na vskutku zajímavou nabídku na vůz v solidním stavu a s velmi příznivou cenou.
Problémem takové nabídky je, že inzerované auto slouží jen k tomu, aby vás prodejce přilákal do autobazaru. Jakmile přijdete, prodejce vám řekne, že inzerovaný vůz právě prodal, ale má pro vás jiný výhodný.
-
Svalení viny na komisní prodej
Některé bazary prodávají automobily rovněž prostřednictvím tzv. komise či komisního prodeje, kdy sice seženou kupce, ale automobil smluvně prodává předchozí majitel.
Ten nese také veškerou právní zodpovědnost za prodej vozidla, přičemž autobazar pouze inkasuje provizi. Zaměstnanci autobazaru pak mohou účelově podávat nepřesné údaje třeba o stavu vozidla.
-
Nesoulad mezi realitou a údaji v kupní smlouvě
Před podpisem kupní smlouvy si ověřte, zda údaje o stavu vozidla v ní zapsané přesně odpovídají realitě. Občas se stává, že popsaný stav ve smlouvě je mnohem horší, aby autobazar nemusel řešit případné reklamace.
Před klientem se tento nedostatek ve smlouvě obhájí, že je to jen drobný detail vyplývající z jednotného předtisku kupní smlouvy. Vždy důsledně trvejte na popsání skutečného stavu.
-
Zatajení původu vozu
Setkat se můžete se snahou některých prodejců aut zatajit původ a historii vozu. Je možné je ověřit na internetu prostřednictvím unikátního VIN kódu. Nemělo by se tak stát, že zakoupíte automobil, který je v zahraničí hlášen jako odcizený.
-
Servisní knížka
Novější auto bez ní je okamžitě podezřelé, nicméně ani přiložená servisní knížka automaticky neznamená, že je vůz v pořádku. V některých autobazarech bývá před prodejem založena servisní knížka nová, popř. stávající knížka obsahuje několik málo údajů zapsaných krátce po výrobě vozidla.
Správná servisní knížka má historii od roku výroby auta, je do ní zapisováno pravidelně a její stav odpovídá jejímu stáří.
-
Bouraný automobil
Kupujícímu často bývá zatajena nebo jen neoznámena předchozí havárie vozidla. V případech, kdy o tomto stavu prodejce ví a vědomě tuto informaci kupujícímu popře či zamlčí, se jedná o trestný čin podvodu. Dokazování úmyslného jednání je ale složité.
Jak poznat stočený tachometr
Zdarma odhalit stočený tachometr můžete na webu KontrolaTachometru.cz, který provozuje Ministerstvo dopravy.
Ke zjištění musíte znát VIN kód daného vozidla. Databáze zahrnuje všechna vozidla, která od roku 2008 prošla na území České republiky pravidelnou, nebo evidenční technickou kontrolou. Vozidla nově dovezená ze zahraničí zatím ověřit nelze.
Věděli jste, že správné označení pro přístroj zaznamenávající počet ujetých kilometrů je odometer? Tachometr měří rychlost.
Prověření auta přes carVertical se slevou 10 %
Během pár minut si můžete prověřit kompletní historii auta díky webu carVertical. Pro ověření stačí znát VIN kód vozidla. Při ověření přes náš odkaz získáte exkluzivní slevu 10 %.
V rámci jednoho poplatku si prověříte zdali bylo auto hlášeno jako odcizené, vývoj počtu najetých kilometrů, hlášení o poškození, informace z STK nebo odhadované náklady na údržbu.
Podrobnější představu vám poskytne naše recenze carVertical.
Ověřit auto v carVerticalJak odhadnout skutečný počet najetých kilometrů dle stavu auta
Nemáte-li důvěru k údaji o počtu najetých kilometrů uvedeném na odometeru, můžete skutečný stav odhadnout po důkladné prohlídce vozidla. Níže uvedené údaje jsou orientační, u kvalitnějších a udržovaných automobilů se opotřebení projevuje pomaleji.
Volant
První známky opotřebení se na volantu objevují po najetí 100 000 km u levnějších vozů a po najetí zhruba 150 000 km u kvalitnějších aut.
Pedály
Po najetí zhruba 150 000 km bývá gumová vrstva na pedálech odřená.
Řadicí páka
Číslice na řadící páce přestávají být čitelná po najetí asi 200 000 km. Ve stejnou chvíli začíná manžeta řadící páky puchřet a na gumě jsou patrné odřeniny.
Přepínače
Páčky pro ovládání stěračů nebo směrových světel bývají odřené po najetí 200 000 km, kdy se dere na povrch zpravidla světlá základní barva plastu.
Kliky dveří
Z madel a klik dveří se po najetí 150 000 km může odlupovat vrstva laku.
Bezpečnostní pásy
Na bezpečnostních pásech je patrné opotřebení po najetí přibližně 300 000 km.
Plasty v interiéru
Pokud se při jízdě ozývá vrzání a skřípání plastů v interiéru, lze odhadovat nájezd kolem 250 000 km.
Přední světlomety
Po najetí 75 000 až 100 000 km bývají na světlometech patrné škrábance od odletujících kamínků. Zažloutlá světla se obvykle objevují při nájezdu 200 000 km.
Zadní ložiska
Ložiska umístěná vzadu obvykle začínají hučet po najetí 150 000 až 170 000 km.
Rozvody motoru
Dle doporučení se rozvody motoru vyměňují po najetí 90 000 až 160 000 kilometrů. Údaj se u každého modelu auta liší, ale je poměrně snadno k dohledání. Nejčastěji dochází k výměně po 120 000 kilometrech. Pokud jsou na krytu rozvodů nové šrouby, nejspíše došlo k výměně.
Výfuk
Koroze začíná na výfuku být jasně patrná po najetí 130 000 až 150 000 km.
Podvozek
Rezivění podvozku obvykle přichází po najetí 200 000 kilometrů.
Poloosy
Pokud se při otáčení koly ozývá cvakání poloos, lze předpokládat najetí zhruba 200 000 kilometrů.
Zatím žádné komentáře