Dovoz auta z Německa → Návod pro rok 2024
- Dovoz aut z Německa již není tak výhodný, jako býval před pár lety
- Uvažovat o něm lze v případě koupě drahého auta, vozu mladšího dvou let nebo exotičtějšího modelu automobilu
- V článku najdete kompletní návod, jak koupit auto v Německu, přivézt ho a v Česku registrovat
-
Výběr vozu
Základním předpokladem je uvědomit si pár věcí:
- Jaké auto chcete (vůz do města, nebo vůz pro velkou rodinu?)
- Co od něj očekáváte (s minimem najetých kilometrů, klimatizací a červeným lakem)
- Kolik jste schopni a ochotni do něj investovat
Vyskládáním pětiseteurovek na stůl autobazárníka Jürgena kolotoč plateb za nové auto teprve začíná!
Kde hledat ojetá auta?
Všichni prodejci aut z řad profesionálů i běžných lidí dnes své nabídky prezentují na internetu. Nejčastěji na webu Mobile.de. Vyhledávat auta zde můžete podle značky, modelu, roku výroby, barvy, požadované výbavy, charakteru prodávajícího a několika dalších parametrů.
Kdo jsou němečtí prodejci aut?
Němečtí prodejci aut se dělí zhruba do čtyř skupin, přičemž ne od všech se vyplatí auto kupovat:
Překupníci
Z hlediska serióznosti nejhorší volba.
Jedná se nejčastěji o imigranty, kteří se živí obchodováním s ojetými auty a jejich jediným cílem je maximální zisk. Takže se obvykle neštítí lhát, padělat servisní knížku, stáčet tachometr, maskovat předchozí poškození vozidla a zkoušet další triky na samé hraně zákona, jen aby prodej dotáhli do konce.
Samozřejmě i u překupníků lze pořídit kvalitní vůz za solidní cenu, jen je třeba být mimořádně ostražitý. Poznávací znamením překupníků je dřevěná budka na štěrkovém parkovišti.
Soukromé osoby
Zde je podstatné, na koho narazíte, což nemusí být snadné rozlišit. Trefit můžete na seriózního seniora, který se o své auto po celý život dobře staral, a to je tak v nejlepším pořádku. Stejně tak ale můžete narazit na vychytralého překupníka, jenž se snaží vyvolat dojem prvního jmenovaného.
Autobazary
Poznáte je podle německé zkratky GmbH, která značí společnost s ručením omezením. Setkat se můžete se seriózním jednáním a jistou zárukou kvality, na druhou stranu lze s autobazary obtížněji smlouvat o ceně – a ty u těchto prodejců bývají vyšší.
Autorizovaná zastoupení
Jistota, že nebudete okradeni a koupíte si skutečně to, co prodejce slibuje. Při koupi auta od autorizovaného prodejce budete odcházet vybaveni všemi potřebnými smlouvami a dokumenty, u kterých si můžete být jistí, že jsou férové a právně v pořádku. Daní za to je vyšší cena vozu a prakticky nulová možnost smlouvání.
Co si při výběru auta ještě uvědomit?
Pozor na extrémně výhodné nabídky
V podstatě samozřejmost, na kterou nicméně naletí spousta lidí – výrazně nízká cena obvykle neznamená výhodnou koupi, ale nějaký problém. Na ten se může přijít dříve (ještě před podpisem kupní smlouvy) nebo později (a teprve poté to může být pořádný problém).
Nejprve si tedy odpovězte na otázku, jestli je vůbec možné, aby někdo inzerované auto se slibovanými parametry za danou cenu skutečně prodal.
Nedejte na fotografie
Zejména u neseriózních prodejců platí, že auta jsou fotografována z takových stran a úhlů, aby bylo případné poškození dokonale skryto. Prodejce vám ukáže jen to, co chce, a navíc je schopný do telefonu jakékoliv poškození zatajit a spoléhá, že když se budete vláčet stovky kilometrů, auto nakonec koupíte i přes jeho poškození.
Falšování původu a servisních knížek
Nikde ve světě není nenormální určité procento prodejců, kteří padělají servisní knížky, případně původ vozidla. Vždy doporučujeme požadovat při koupi originální doklady a zkontrolujte, zda datum registrace sedí se stářím vozidla. V servisní knížce si vyhledejte některé zaznamenané autoservisy a zavolejte jim. Zeptejte se následně, jestli dané úkony na voze skutečně prováděli. Také radíme ověřit si předem VIN pomocí internetových aplikací.
Vyplatí se pro auto jet tak daleko?
Při výběru berte v potaz i místo, kde autobazar či prodejce sídlí. Obzvláště nákup levnějších aut se může prodražit, pokud se pro ně musí zajet k hranicím s Holandskem, Francií nebo ještě dále. Je třeba počítat s palivem do dvou vozidel, časem dvou osob a některými dalšími náklady.
Dobrým poznávacím znamením bývá PSČ příslušného města – pokud číslo začíná na 2, 4, nebo 5, jedná se o nejvzdálenější části Německa. Naopak nejblíže českým hranicím jsou města, jejichž směrovací číslo začíná na 0 a 9.
-
Projevení zájmu o vůz a rezervace
Nejrychleji prodejce kontaktujete na telefonním čísle uvedeném u inzerátu. To již klade základní požadavky na člověka, který bude s prodejcem komunikovat. Na místě je samozřejmě znalost němčiny, případně angličtiny a v ideálním případě i vyšší povědomí o automobilech.
Na co se prodejce ptát?
Všechny otázky je lepší si bez ostychu napsat na papír ještě před vytočením telefonního čísla – na nic tak nezapomenete a odpovědi si můžete rovnou zaznamenávat.
Představte se
Ze všeho nejdříve se představte a uveďte, o jaký konkrétní automobil máte zájem, kde jste na něj narazili a zeptejte se, jestli je ještě k dispozici.
Stav vozu
První filtrovací otázky – bylo auto bourané, jsou na něm viditelné či skryté známky poškození a je auto plně funkční?
Nezapomeňte se informovat na korozi, míru opotřebení či předpokládané nutné výdaje související se stavem vozidla. Výhodou v tomto směru jsou značkové autobazary, které musejí kupujícímu poskytnout dvouletou záruku. Nabízená auta tak jsou zpravidla dražší, ale zato ve výborném stavu.
Servisní knížka
Někteří prodejci ji uvádějí již v detailu inzerátu. Servisní knížka, ze které se dá vyčíst kompletní historie vozu včetně najetých kilometrů, je přikládána k naprosté většině prodávaných vozů. Jakmile chybí, je to podezřelé a raději hledejte dále.
Původ a historie vozu
O kolikátého se jedná majitele? Bylo auto zakoupené v Německu, nebo tam bylo dovezeno předchozím majitelem? Jak často bylo servisováno a jaké opravy na něm byly prováděny? Historii vozu můžete ověřit přes internet, stačí prodejce požádat o zaslání kódu VIN.
Technický průkaz
Má prodávající k dispozici technický průkaz vozidla? Nezřídka kdy se stává, že auta určená k prodeji v bazaru zafinancuje banka, která si jako záruku ponechá technický průkaz. Průkaz je novému majiteli vydán až poté, co autobazar bance vrátí vypůjčené prostředky. Tento postup je běžný i u seriózních bazarů, nejedná se o nějaký nestandardní postup, ze kterého byste měli mít obavy. Nezapomeňte si zkontrolovat číslo dokladu u velkého i malého technického průkazu, aby sedělo. V opačném případě může v Čechách nastat problém s přihlášením a prodávající z německa by musel zařídit nové doklady k vozu.
Cena
Důležité je se zeptat, zda je v nabízené ceně zahrnuto DPH. Pokud ne, je třeba ho doplatit a to vůz rázem prodraží o 21 %. Jackpotem v tomto bodu je stav, kdy je automobil nabízen v tzv. zvláštním režimu dle §25a. V takové situaci odvádí daň z vozidla pouze německý prodejce. U některých inzerátů se uvádí německé DPH, které 19 %. V tom případě je potřeba nejprve odečíst 19 % DPH a následně k ceně bez daně přičíst českých 21 %. Pokud jste firma a plátce DPH a pořizujete takzvaně odpočtové vozidlo, prodejce vám vystaví fakturu bez DPH. Následně provedete samovyměření a uplatníte odpočet.
Jak získat slevu?
O slevě se smlouvá ještě před samotnou cestou do Německa. Přímo na místě to moc dobře nelze, neboť prodejce ví, že si s sebou vezete celou částku, a nemá tak v podstatě důvod jakoukoliv slevu poskytnout.
Zeptejte se, zda je na prodávané auto poskytována záruka – správně by měla být v délce alespoň 12 měsíců. Pokud není, což není zdaleka nemožné, požadujte slevu.
Zde opět stojí za připomenutí, že velmi záleží na prodejci, se kterým jednáte. U autorizovaných zastoupení můžete být bez obav, že by na vás po příjezdu do Německa čekalo nepříjemné překvapení.
U menších firem a živnostníků není záruka žádná. Alespoň částečně si pověst prodávajícího a zkušenosti s ním můžete prověřit prostřednictvím internetového vyhledávače. Hledejte nejen podle jména společnosti a adresy sídla, ale i podle telefonního čísla.
Rezervace vozu
Pokud jste nákup auta důkladně zvážili a pevně se pro něj rozhodli, domluvte se telefonicky na termínu a času schůzky a rezervaci. Pamatujte, že vám nikdo se zárukou nerezervuje auto déle než do druhého dne.
V rámci telefonátu nezapomeňte požádat o potvrzení rezervace e-mailem. Na ten poté můžete odeslat své osobní údaje a oskenované doklady, což urychlí prodej vozu. Máte-li v úmyslu auto převážet po vlastní ose, informujte se na průběh zajištění vývozních registračních značek – někteří prodejci vám s tímto krokem mohou pomoci.
-
Platba za auto a jeho převzetí v Německu
Auto je rezervované, stačí již jen zajet do Německa, důkladně si ho prohlédnout, a bude-li všechno v pořádku, tak i zaplatit.
Jak za auto zaplatit?
Nejbezpečnější variantou je bezhotovostní převod do banky, kdy s sebou nemusíte vézt vysokou hotovost a riskovat okradení nebo ztrátu peněz. Za odchozí SEPA platbu do Německa u většiny bank nezaplatíte ani korunu.
Problém je, že někteří prodejci aut vyžadují výhradně platbu v hotovosti. Budete-li na eura vyměňovat české koruny, doporučujeme výběr směnárny velmi důkladně zvážit. Při rozdílu v kurzu 50 haléřů na jednom euru a ceně vozidla 10 000 eur činí rozdíl v ceně nezanedbatelných 5 000 Kč. Na druhou stranu je třeba brát v úvahu, že nevyměňujete pár tisíc korun a že nákup falešných bankovek by mohl vést k velkému zklamání.
Doporučujeme prohlédnout kurzy několika spolehlivých směnáren a vybrat tu nejvýhodnější. Některé směnárny zvýhodňují směnu větších obnosů lepšími kurzy. Rozhodně nedoporučujeme měnit peníze v příhraničí, kde operují organizované gangy okrádající přesně ty zákazníky, kteří si v místní směnárně vyměnili větší obnos peněz.
Cesta do Německa
Trasu do Německa je třeba dobře naplánovat – ideální je příjezd v ranních hodinách, kdy bez komplikací stihnete vyřídit všechny záležitosti s místními úřady. Na cestu si nezapomeňte vzít dostatek finančních prostředků nejen na auto, ale také na palivo, poplatky související s převodem vlastnictví a určitou rezervu.
Pokud jste se rozhodli pro platbu v hotovosti a navíc ještě cestu přes noc, dbejte zvýšené opatrnosti. Všechny peníze mějte za každé situace neustále u sebe a vyhněte se nocování na odlehlých parkovištích a odpočívadlech.
Prohlídka vozu
Po příjezdu do autobazaru se představte a připomeňte, o jaký automobil máte zájem. Poté si jděte automobil důkladně prohlédnout, ideální situace je, pokud autům sami rozumíte, nebo s vámi do Německa jede známý, který automobilům velmi dobře rozumí.
U exteriéru vozu věnujte velkou pozornost těmto bodům:
Lak
Nemá v určitých místech jiný odstín? Pokud ano, je to znamení, že byl automobil po nehodě lakovaný.
Zvýšenou pozornost kvalitě laku věnujte zejména v momentě, kdy prodejce tvrdí, že vůz havarovaný nebyl. Pokud naleznete stopy barvy na těsnění či plastech, automobil lakován byl, ovšem bez odstrojení konkrétního dílu. Šlo tedy o drobnější odřeniny, což je v podstatě dobrá zpráva.
Motor
Zkontrolujte stav jednotlivých součástí pod kapotou, výfuku a případné úniky oleje. Všechny motorové části by měly být studené, pokud nejsou, zeptejte se, proč byl automobil nastartovaný. Nezapomeňte si prověřit, jestli výrobní číslo (VIN) odpovídá číslu zapsanému v technickém průkazu a jestli má auto platnou homologaci.
Podvozek
Zkontrolujte úroveň prorezavění – velký rozsah koroze nasvědčuje, že automobil nejčastěji jezdil v blízkosti moře nebo v místech, kde se v zimě solí ve velké míře.
Pneumatiky
Prověřte nejen stav a míru opotřebení, ale především rozměry. Může se stát, že pneumatiky v Německu plně vyhovující nemusí odpovídat alternacím zapsaným v technickém průkazu, což by v Česku znamenalo komplikace. U hliníkových kol si prohlédněte šrouby – jsou-li bezpečnostní, měla by být v příslušenství auta redukce.
Pro jistotu vyzkoušejte, zda všechny klíče bez problémů pasují do všech zámků na autě.
U interiérů je hlavním vodítkem míra opotřebení. A to nejen potahů a plastů, ale rovněž pedálů, volantu či řadicí páky. Nezapomeňte zkontrolovat, zda jsou v autě airbagy – jednak fyzicky hmatem a jednak podle přítomnosti štítků či samolepek.
Věnujte pozornost bahnu a písku
Po občasných povodních v Německu se na trhu vyskytuje četné množství zaplavených aut. Proto věnujte pozornost i těm nejmenším detailům. Například si prohlédněte čalounení jestli neobsahuje stopy vody nebo bahna. Pokud jsou kolejničky, ve kterých drží sedačky orezlé a zabahněné, doporučujeme si dát velký pozor a zhodnotit, zda se koupě vyplatí. Může se totiž jednat o zaplavené auto, u těchto vozů je problém, že jakmile voda projde do elektroinstalace, je konec. Je to téměř neopravitelná závada. Může začít vynechávat řídící jednotka nebo dokonce elektronika kompletně přestat fungovat.
Po prohlídce trvejte alespoň na krátké zkušební jízdě. Bez ní je obrovské riziko jakýkoliv automobil kupovat. Při zkušební jízdě pozorně poslouchejte, jestli se neozývají podivné zvuky, praskání, hučení, pískání apod. Vyzkoušejte všechny převodní stupně, akceleraci, brzdění včetně toho prudkého, množství kouře vycházejícího z auta, klimatizaci, vytápění a další funkce vozidla.
-
Kupní smlouva a další doklady – co nesmí chybět?
Důkladně trvejte na předání těchto dokladů:
Kupní smlouva
Její formát ani vzhled nehrají roli. Důkladně si ji pročtěte, určitě by v ní nemělo chybět označení prodávajícího a kupujícího, přesný typ automobilu včetně výrobního čísla a konečná cena. Pozornost věnujte seznamu vad na vozidle. Jestliže vámi později objevená vada nebyla v seznamu zapsaná, můžete z prodejce částku na opravu vymáhat.
Je-li automobil prodáván ve zvláštním režimu dle německého paragrafu 25a, trvejte na zapsání této skutečnosti do kupní smlouvy – můžete tak ušetřit až 20 % z ceny vozu.
Smlouva se předkládá při registraci vozidla v Česku, a tak je lepší nic nepodcenit.
Velký technický průkaz
Ověřte, jestli všechny údaje v něm (zejména VIN) odpovídají skutečnému stavu a číslo dokladu se shoduje i s číslem malého technického průkazu.
Malý technický průkaz
Zkontrolujte, zda je v něm zaneseno odhlášení vozidla.
Servisní knížka
Je-li součástí vozu. U starších a levnějších aut to nemusí být podmínka. Pokud k vozu je, je to plus pro vás.
-
Registrace auta v Německu a převoz auta do Česka
Podpisem smlouvy samotný nákup auta paradoxně teprve začíná. Nejprve je nutné vůz v Německu zaregistrovat, aby ho bylo možné legálně dopravit do Česka.
Převozní značky existují ve dvou variantách – poznáte je podle barvy pruhu v pravé části:Značky se žlutým pruhem – Kurzzeitkennzeichen
Platí 5 dní, dle ministerstva dopravy jsou platné i v České republice. Cena za převozní značky se pohybuje včetně povinné zelené karty kolem 100 euro.
Značky s červeným pruhem – Zollkennzeichen, Ausfuhrkennzeichen
Jsou primárně určené pro převoz aut do zahraničí. Platnost značky je minimálně 15 dní, včetně povinného pojištění ji seženete za cenu od 100 eur.
V prvním kroku je nutné sjednat povinné ručení – poblíž každého registračního úřadu má pobočku alespoň jedna pojišťovna, kde můžete vyplnit rovněž žádost o přidělení převozní dopravní značky. Při volbě značky s červeným pruhem je k přihlášení třeba ještě malý a velký technický průkaz, případně doklad o platnosti STK.
S těmito doklady poté zajděte na registrační úřad, kde budete do velkého technického průkazu po ověření VIN kódu zapsán jako majitel vozidla a bude vám vydán nový malý technický průkaz a osvědčení o registraci a přiděleno číslo registrační značky.
Německým specifikem je, že registrační značky nevydává přímo úřad, ale je nutné si jejich výrobu zajistit sám. Vylisovat převozní značku si můžete nechat na pobočce pojišťovny, kde jste si sjednali povinné ručení, stačí jen předložit doklad z registračního úřadu.
Po převzetí registrační značky je třeba opět zajít k úředníkovi, který ji opatří potřebnou nálepkou, načež je možné s autem legálně a kdekoliv jezdit. Platnost registrační značky včetně povinného ručení končí v den uvedený v barevném pruhu vpravo – první číslo značí den, druhý měsíc a třetí rok.
-
Přihlášení vozu v Česku
Ještě před koncem platnosti německé registrace a pojištění je nutné auto registrovat v Česku (popřípadě jiné zemi).
Žádost o schválení českého technického průkazu
Po přivezení auta je nutné absolvovat evidenční kontrolu na stanici STK. U vozidel dovezených ze států EU + států tzv. evropského prostoru (Švýcarsko, Norsko, Island a Lichtenštejnsko) se neschvaluje technická způsobilost, ale půjde přímo o přeregistraci.
Přeregistrace vozidla
S následujícími dokumenty potom zajděte na registr motorových vozidel:
- Dokumenty ze stanice technické kontroly (protokol o technické prohlídce, protokol o emisích, technický protokol a příloha k němu)
- Osobní doklady, případně živnostenský list nebo výpis z obchodního rejstříku, pokud budete vůz zapisovat na firmu
- Doklad o nabytí vozidla (kupní smlouva)
- Osvědčení o registraci silničního vozidla vydaným jiným členským státem a, byl-li vydán, i technický průkaz tohoto silničního vozidla
- Zelená karta vydanou podle zákona o pojištění odpovědnosti z provozu – pozor, povinné ručení už musíte mít sjednané před registrací!
- Evidenční kontrola (pouze v případě, kdy vozidlo přihlašuje jiná osoba než ta, co ho dovezla)
- Potvrzení o zaplacení DPH (v případě zápisu do šesti měsíců od první registrace nebo menšího nájezdu kilometrů než 6 000)
Tam vyplňte tiskopis Žádost o zápis silničního vozidla do registru silničních vozidel (případně je možné si formulář stáhnout na webu Ministerstva dopravy ČR, kde najdete i nejaktuálnější seznam dokumentů požadovaných pro registraci) a navštivte úředníka, který má na starosti technické úkony.
Správní poplatek za zápis do registru silničních vozidel, jde-li o motorové vozidlo s nejméně čtyřmi koly, činí 800 Kč.
Žádost je zracována okamžitě. Pokud bude vše v pořádku, dostanete malý technický průkaz a registrační značky ihned, případně do 30 dnů. Od začátku roku 2024 se k nově registrovaným vozům už nevydává velký technický průkaz. Všechny technické údaje o voze jsou dostupné na Portálu dopravy, na webu dataovozidlech.cz, případně v aplikaci eTechničák.
Žádost o registraci vozu je možné podat také online přes Portál dopravy. Poté je ale třeba na úřadě osobně předložit doklady a vyzvednout si SPZ.
Po absolvované registraci je možné automobil legálně využívat na českých i zahraničních silnicích
Prověření auta přes carVertical se slevou 10 %
Během pár minut si můžete prověřit kompletní historii auta díky webu carVertical. Pro ověření stačí znát VIN kód vozidla. Při ověření přes náš odkaz získáte exkluzivní slevu 10 %.
V rámci jednoho poplatku si prověříte zdali bylo auto hlášeno jako odcizené, vývoj počtu najetých kilometrů, hlášení o poškození, informace z STK nebo odhadované náklady na údržbu.
Podrobnější představu vám poskytne naše recenze carVertical.
Ověřit auto v carVerticalMyslete racionálně
V této chvíli je třeba potlačit euforii z nákupu nového vozu a jednat racionálně a s rozmyslem. Za žádnou cenu nekupujte vůz jen proto, že jste kvůli němu jeli obrovskou vzdálenost a nechcete domů přijet s prázdnou.
Moc děkuji za návod. Dost mi pomohl s převozem. Jen bych doplnil, že pro registrace na českých úřadech budou chtít úředníci ještě COC list, který jsem třeba ke svému vozidlu neměl a musel jsem tedy udělat výpis na stanici STK, což může proces taky zpomalit. Výpis se dá vyřídit do druhého dne, ale ne na počkání. Zákonná lhůta je až do 30 dnů.
Odpovědět...ja bych jeste doplnil. Kdyz dostanate velky a maly TP tak je dulezite si prekontrolovat cisla obou dokladu (nemyslim tim vin). Cisla dokladu na obou tp musej souhlasit!!! Koupil jsem pred x lety v Bremach classic (rover) mini...k nemu sem dostal velky a maly tp.Vse vypadalo v poradku -vin sedelo. Problem nastal u nas pri prihlaseni. Bylo mi receno ze maly TP ma jine cislo nez velky TP a timpadem to neprihlasej. ...no a nastal prihlasovaci problem kterej se tahnul prez rok. Vse vazlo na tom ze prodejce (nemecky turek) mel zazadat o vydani novych (oba) tp a ty mi mel poslat....nicmene turek to uz neresil ...pac to stoji nejake penize- kseft byl pro nej uzavren. Nakonec sem to prez ruzny znamy atd krkolomne prihlasil. ...takze na tohle pozor!!!
OdpovědětJsem limitovaný nějakou lhůtou na přihlášení v CZ, pokud auto dovezu na podvalníku? (Příklad: když ho třeba přivezu v listopadu , mohu registrovat až na jaře?) Díky
OdpovědětDobrý den, jak je to, prosím, z procesem odpočtu DPH, pokud chci koupit auto v Německu na firmu? Děkuji
OdpovědětV dnešní době se auto u nás v česku opravdu nevyplatí koupit. Je až paradoxní, že v západních zemích, jako je Německo, kde maj až 3x větší průměrné platy, stojí auta o poznání méně.. Já sám sem si dovezl auto až z Francie, přes kamarádovo doporučení a znalost Francouzského trhu, protože žije v Paříži. Vše proběhlo bez problémů, akorát bych se podělil o svou zkušenost, že je třeba se zaměřit na auto, které má u nás podporu, to znamená, že jich je u nás dost a výrobce má pobočky, případně mechanici opravující tuto značku. Ten kamarád si právě dovezl auto z česka do Francie a když si ho přihlašoval na francouzské úřady, tak zjistil, že veškeré to obíhání a placení úřadů ho výjde skoro dráž, než kdyby si koupil starší auto ve Francii a nic by neřešil (Tuším že měl Hondu). No těm, kteří si auto plánují koupit v zahraničí fandím, ale udělejte si alespoň krátkou analýzu, zda-li se to vyplatí.
Odpovědět