Újma za narušení dovolené neboli ztráta radosti z dovolené: Co to je a kdy žádat náhradu?

Hana Volencová
Publikováno 12. července 2024

Byla vaše dovolená místo příjemného relaxu otřesným zážitkem? Kromě toho, že máte právo takový nepovedený zájezd reklamovat a požadovat odpovídající slevu, můžete za jistých okolností žádat navíc také náhradu za tzv. ztrátu radosti z dovolené. V občanském zákoníku je označena jako újma za narušení dovolené.

Skrblík přináší informace, v jakých případech můžete tohle finanční odškodnění nárokovat a jak při tom postupovat.

  1. Ztráta radosti z dovolené

    O náhradě za újmu za narušení dovolené můžete uvažovat v případě, že jsou některé vady zájezdu tak zásadní, že vám zkazí celý zájezd nebo jeho podstatnou část. Odškodnění lze požadovat za nemajetkovou újmu, kterou způsobilo vážné porušení podmínek smlouvy o zájezdu uzavřené s cestovní kanceláří.

    Musí se tedy jednat o vadu, která vznikla tak, že cestovní kancelář porušila některou ze svých povinností, a vám to způsobilo zklamání, rozčarování a dovolenou jste si kvůli tomu zkrátka neužili. Občanský zákoník hovoří zejména o situacích, kdy byl zájezd zmařen nebo podstatně zkrácen.

  2. Kdy žádat náhradu za ztrátu radosti z dovolené

    Pro představu uvádíme několik příkladů, kdy by mohl být váš nárok na náhradu za ztrátu radosti z dovolené uznán:

    • Odložení zájezdu o více než 24 hodin
    • Několikadenní uváznutí na letišti
    • Ubytování v nevyhovujícím hotelu (špína, plíseň, nefunkční vybavení apod.)
    • Ubytování v jiném letovisku
    • Ubytování v pokoji bez slíbeného výhledu na moře
    • Pravidelný nadměrný hluk v blízkosti hotelu
    • Nákaza z hotelového jídla
    • Zamoření pokoje hmyzem

    V podobných případech lze požadovat slevu z ceny zájezdu a k tomu i náhradu za ztrátu radosti z dovolené. Počítejte však s tím, že nejde o pravidlo. Každý nárok je posuzován individuálně.

  3. Kdy nelze žádat náhradu újmy za narušení dovolené

    Náhradu za ztrátu radosti z dovolené nemůžete požadovat za jakoukoli nepříjemnost, která vám pokazila pobyt. Cestovní kancelář nemůže za špatné počasí ani za to, že třeba v důsledku bouřek a lijáků došlo ke znečištění či rozbouření moře, a nemohli jste se část dovolené koupat.

    Stejně tak nemůže ovlivnit třeba vznik požárů – v této konkrétní situaci by se dala žádat náhrada za ztrátu radosti jen ve chvíli, kdy by cestovní kancelář dál vozila své zákazníky do požárem již ohrožených míst. Stejné to je v případě povodní, zemětřesení a při jiných přírodních katastrofách. V takových situacích jde o tzv. zásah vyšší moci a na ten se odpovědnost cestovní kanceláře nevztahuje.

    Náhradu újmy za narušení dovolené také nelze požadovat v relativně banálních a běžných situacích, například při opoždění letu o pár hodin. Ve spotřebitelském průvodci České obchodní inspekce se například dočtete i to, že pokud vás po celou dobu zájezdu rozčilovalo, že je u hotelového bazénu nedostatek přislíbených lehátek, může to sice být důvod k uplatnění práva na slevu z ceny zájezdu, nikoli však k náhradě újmy za ztrátu radosti z dovolené.

  4. Jak a kde žádat odškodnění

    Stejně jako u běžných reklamací zájezdů se vyplatí pořídit v místě co nejvíce dokumentace – foťte a natáčejte, případné svědky požádejte o kontakt nebo o písemné svědectví.

    Nejdříve se obraťte se svým nárokem přímo na cestovní kancelář, u které jste zájezd objednávali. Jestliže u ní se svým požadavkem na odškodnění neuspějete, nezbývá než se obrátit na soud.

    Ustanovení § 2543 občanského zákoníku však dává soudům značný prostor pro uvážení, zda vašemu nároku na základě konkrétních okolností vyhoví, a také nejsou nijak stanoveny doporučené limity náhrady.

    Nejspíš se tedy bude přihlížet k dřívejším podobným sporům, určitým vodítkem může být i frankfurtská tabulka slev, která se využívá při klasických reklamacích zájezdů, v České republice však není právně závazným dokumentem. Soudy nicméně posuzují nárok vždy individuálně a mohou brát v potaz všechny další okolnosti, např. cenu zájezdu, jeho délku, celkové množství dalších vad, závažnost vad, oprávněná očekávání rekreantů apod.


Zatím žádné komentáře

Napsat komentář

Další články z kategorie Chráníme spotřebitele


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.

Rubriky
O nás