Nízkonákladové aerolinky → 7 věcí, na které si dejte pozor

Petr Novák
Publikováno 1. května 2024
  • Letenky od nízkonákladových společností bývají několikanásobně levnější, daní je řada omezení.
  • Některá z nich jsou poměrně neznámá a v konečném důsledku mohou na první pohled mimořádně levnou letenku citelně prodražit.
  • Nejčastějším rozdílem je absence odbaveného zavazadla v ceně letenky.
  1. Cena letenky nezahrnuje odbavované zavazadlo

    Nízkonákladové aerolinky → 7 věcí, na které si dejte pozorTéměř u všech nízkonákladových aerolinek je nutné za odbavované zavazadlo platit zvlášť.

    Levněji předem přes internet, draze na letišti – u zpáteční letenky je nutné poplatek uhradit celkem dvakrát.

    Cena odbavovaného zavazadla u zpátečního letu začíná na zhruba 1 200 Kč, při některých akčních nabídkách klasických aerolinek tak ta nízkonákladová v konečném důsledku nemusí být nejlevnější volbou.

  2. Striktní kontrola příručních zavazadel

    Zejména nízkonákladové aerolinky Ryanair, easyJet a Wizzair před každým nástupem do letadla striktně kontrolují, zda odbavované zavazadlo nepřekračuje povolené rozměry. Pokud ano, vybírají vysoké poplatky v řádech až několika tisíc korun.

    Například u maďarské společnosti Wizzair si cestující mohou vzít s sebou zdarma na palubu pouze jedno příruční zavazadlo do rozměrů 40 cm × 30 cm × 20 cm s hmotností do 10 kg, které se musí vejít pod sedadlo. Další zavazadla si je nutné dokoupit.

  3. Letiště mimo centra měst

    Některé nízkonákladové společnosti využívají vedlejší letiště, kde platí nižší letištní taxy a poplatky. Cestující si tak může rezervovat relativně levné letenky, ale k nim musí připočíst ještě náklady na transfer z letiště, které ovšem bývají vyšší, než je tomu u hlavních letišť.

    Například aerolinky Wizzair a Ryanair využívají letiště Paříž Beauvais Tillé, odkud je to do centra Paříže celých 90 kilometrů.

  4. Časné ranní a pozdní večerní lety

    Zavedenou praxí low-cost aerolinek jsou buď časné ranní nebo pozdní večerní lety, kdy z letišť odlétá méně letadel a aerolinky tak platí méně na poplatcích. Při letech s nízkonákladovými společnostmi a s mezipřistáním je často nutné počítat s nocováním na letišti nebo s rezervací hotelu.

  5. Bezplatné odbavení jen přes internet

    Klasické odbavení u přepážky na letišti je pro aerolinky drahé, neboť musí platit zaměstnance, kteří daný let na check-in odbavují. Z tohoto důvodu bývá zdarma pouze odbavení přes internet, které je nutné provést ve stanoveném limitu.

    Při jeho nedodržení nebo špatném provedení je nutné za poplatek absolvovat klasický check-in.

  6. Nelze měnit termín odletu ani jména cestujících

    Pravidlem u nízkonákladových společností bývá nemožnost změnit termíny jednotlivých letů či jména cestujících. V některých případech je sice možné tyto údaje změnit za poplatek, ten ale bývá natolik vysoký, že se může vyplatit nechat letenku propadnout a rezervovat novou.

  7. Minimum místa a žádné bezplatné služby na palubě

    Letadla low-cost společností jsou uzpůsobena tak, aby přepravila co nejvíce cestujících. Problém tak mohou mít vyšší cestující, kteří se na sedačkách s malými rozestupy budou cítit velmi nekomfortně, což může být především u delších letů utrpením.

    Nápoje, jídlo i veškeré další občerstvení se u nízkonákladových aerolinek podává pouze za poplatek. Naštěstí jsme pro vás připravili článek, kde najdete tipy a rady, co si s sebou na cestu letadlem vzít můžete a tak ušetříte ještě více.


G
Gejza 26.12.2024 – 21:01

Články na skrblíkovi je dobré začít číst odspodu. Dává to větší smysl, a více se toho dovíte.

Odpovědět

Napsat komentář


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.