Jak se liší privátní, standardní a prémiové značky
- Standardní značky jako Kofola se prodávají ve všech obchodech, vlastní je soukromí výrobci
- Privátní značky typu Silvercrest vlastní obchody, pro které zboží vyrábí různé továrny
- Prémiové značky jako Tesco Finest zahrnují zboží vyšší kvality s vyšší cenou
-
Prémiové značky
Potraviny a další zboží zařazené do této kategorie převyšuje výrobky standardních i privátních značek svou kvalitou nebo zemí původu. Řadí se sem například čokolády s kakaem z Ekvádoru nebo originální italské sýry.
Cena těchto výrobků je díky použití prvotřídních surovin nejvyšší z celé nabídky.
Příklady: Albert Excellent, Tesco Finest, Billa Premium, Marks and Spencer
-
Standardní značky
Výrobky zařazené do této skupiny naleznete ve všech hypermarketech, samoobsluhách a dalších obchodech s potravinami. Produkují je soukromí výrobci, kteří danou značku vlastní, a v mnoha případech pod ní prodávají ve více zemích světa.
Cena zboží standardních značek bývá nižší, než je tomu u prémiových značek, zejména díky absenci prémiových surovin.
Příklady: Bohemia Chips, Kofola, Milka, Nescafé
-
Privátní značky
Produkty v této kategorii jsou neznačkové, ale jejich kvalita je vyšší, než je tomu u ekonomických značek. Jde v podstatě o srovnatelné výrobky prodávané pod privátní značkou obchodu. Velmi často je vyrábí stejná firma, jež produkuje také pod svou vlastní značkou.
Díky tomu, že prodejce nemusí investovat takový finanční obnos do marketingu, může si dovolit prodávat zboží levněji, než je tomu u standardních značek.
Příklady: Lidl, Albert, Billa, Tesco Standard
-
Ekonomické značky
Jedná se o skupinu těch úplně nejlevnějších produktů. Obchodníci říkají, že výrobky v této kategorii jsou sice určeny pro zákazníky citlivé na cenu, nicméně že všechny splňují důležité kvalitativní podmínky.
Pravda je taková, že právě v této skupině je největší podíl nejméně kvalitních potravin, jako jsou vepřové konzervy s minimálním obsahem masa nebo borůvkový džem téměř bez borůvek.
Příklady: Albert AH Basic, Billa Clever, Tesco Value
-
Nejlevnější nemusí vždy znamenat nejhorší
Nakupování v marketech vyžaduje jistou dávku orientace na trhu. Značkové neznamená vždy dobré, neznačkové špatné, levnější horší a dražší lepší. Například tuňáky privátní značky Lidlu NiXe v testech poráží značkové výrobky, podobně je to například s pracími prášky.
Občas se také může přihodit, že výrobky privátních značek marketů jsou dražší než produkty od klasických výrobců.
Proveďte slepý test
Změnou nákupních návyků můžete ušetřit až několik tisíc korun ročně, stačí poskočit o jeden stupínek níže a např. místo výrobků standardních značek kupovat produkty privátních.
Před takovouto změnou doporučujeme vyzkoušet na členech domácnosti slepý test – pro jednou koupit levnější alternativu výrobku a vyzkoušet, zda rozdíl poznají. Pokud ne, můžete cenově dostupnější produkt kupovat pravidelně.
Samozřejmě poznáte-li posun na kvalitě nebo pokud bude dražší varianta zboží zlevněná, levnější alternativu nekupujte.
Zatím žádné komentáře