Jak dlouho archivovat faktury
-
Koho se archivace týká
Archivace faktur se týká hlavně firem a podnikatelů. V období, kdy je zákonem daná lhůta pro archivaci, může být úřady zpětně vyměřena daň.
Archivovat doklady by si měli i ostatní. Na základě faktur a dokladů totiž uplatňujete nárok na reklamace zboží či služeb v záruční době. Doklady minimálně 2 roky skladujte a uchovávejte.
-
Jak dlouho archivují plátci DPH
Povinností podnikatelů a daňových subjektů je uchovávat daňové doklady. Především doklady od osob povinných k dani.
Archivujeme doklady splňující dvě podmínky:
- doklad za uskutečněné plnění vystaven osobou povinnou k dani, nebo jejím jménem
- osoba má provozovny či sídlo na území ČR a je plátce DPH či osobou s IČO
Výše zmíněné doklady se archivují 10 let a období archivace začíná koncem zdaňovacího období. Archivovat se musí na území ČR. Výjimkou je archivování s nepřetržitým přístupem na dálku.
Faktury musí být v českém jazyce, případně se zajišťuje jejich překlad.
Daňové doklady archivujeme:
- čitelné
- s původním obsahem
- vystavené důvěryhodnou osobou
-
Jak dlouho archivují neplátci DPH
Neplátci DPH jsou podnikatelé, kteří vedou jen daňovou evidenci, nebo uplatňují výdaje paušálem.
Neplátci DPH jsou povinni archivovat doklady, které jsou vyžadovány při kontrole z daňového úřadu.
Faktury uchovávejte minimálně 3 roky. Tak dlouhá je doba pro stanovení daně. Tříleté období archivace začíná posledním dnem možného termínu pro podání řádného daňového tvrzení.
3 roky se prodlužují ve dvou případech:
- současně končící lhůty pro uplatnění daňové ztráty a pro podání daňového tvrzení
- nesplněné podmínky pro uplatnění úplaty
V druhém případě počíná lhůta posledním dnem kalendářního roku.
Maximálně se však prodlužuje o 10 let.
-
Archivace dokumentů
Jsou různé způsoby, jak skladovat archivované dokumenty. Vzhledem k době archivace jich bývá mnoho a je nutné hledat prostory.
Archivovat můžete fyzicky doma (ve skladu, garáži) ve speciálních archivačních krabicích, nebo v šanonech (klasický případ archivování).
Dokumenty je možné archivovat digitálně. Pro digitální archiv však platí, že existuje neustálá možnost přístupu. Při digitální formě archivování zaniká potřeba fyzického úložiště.
Existují i společnosti, které se na archivaci specializují. Mají k dispozici velké prostory a mnoho doprovodných služeb, např. odvoz dokumentů a jejich evidence. Těchto služeb využívají hlavně velké firmy.
Dobrý den, prosím o dvě rady, jak dlouho musí být uchovány : - Doklady SVJ ? Myslím tím výpisy z účtu, faktury, smlouvy a vyúčtování za kalendářní rok, atd. - Ukončené smlouvy o pojištění, půjčce, stavebním spoření ap., výpisy z účtu a podobné doklady vzniklé v domácnosti. Moc děkuji za odpověď a přeji hezký den.
Odpovědět