Jak se počítá marže
-
Jak se počítá marže
Než se pustíte do počítání marže, je důležité si připomenout pár pojmů. Důvod je jednoduchý. Velmi často se pojem marže a přirážka zaměňuje.
Přirážka říká, kolik % si obchodník přidal k nákupní ceně.
Marže říká, kolik podnikatel vydělal. Ať už v korunách nebo v %. Není to však zisk obchodníka. Marži snižují ještě náklady, které podnikatel má. Jsou to např. elektřina, nájemné, mzdy apod.
Pokud tedy chcete počítat marži, počítá se podle vzorce:
m (v %) = ((p – n) / p) * 100.
- m = marže,
- p = prodejní cena,
- n = nákupní cena.
Pro správný výpočet musíte zadávat buď ceny bez DPH, nebo ceny včetně DPH. Nikdy ne jejich kombinaci. Jak se počítá cena bez DPH?
Příklad:
Prodáváte sešit za 100 Kč. Nakupujete ho za 70 Kč. Marže se tedy spočítá:
((100 – 70)/100)*100 = (30 / 100) * 100 = 0,3 * 100 = 30 %.
-
Jak se počítá čistá marže
S čistou marží se můžete setkat, jako s ukazatelem ziskovosti. Někdy se také označuje jako zisková marže nebo rentabilita tržeb.
Vzorec (v %) = (čistý zisk / tržby (příjem)) * 100
Pokud nemáte k dispozici čistý zisk, můžete ho spočítat: celkový výnos – celkové výdaje.
Čistou marži se vyplatí sledovat uvnitř jedné firmy. Může vypovídat o tom, jak rostou náklady v čase. Čím se % snižuje, tím se zvyšují náklady a naopak.
Čistou marží můžete porovnávat společnosti, ale pouze v jednom oboru. Je to proto, že firmy v různých oborech mají různou nákladovost i hrubé marže. Kdežto ve stejném oboru mají tyto hodnoty podobné.
-
Jaká je marže obchodů
Jaká je přesná marže jednotlivých obchodů Vám zřejmě nikdo nesdělí. A přeci to všechny zajímá.
Na začátku roku 2018 provedlo Družstvo CBA průzkum. Srovnávali ceny cca 500 potravin u tradičních prodejen (Družstvo CBA a Tempo Opava) a u zahraničních (Kaufland, Albert a Penny Market). Srovnávány byly mléčné produkty a lihoviny.
Výše marže u tradičních prodejen je okolo 35 %. U zahraničních prodejců je marže cca 70 %.
Zahraniční řetězce mají obchodní přirážku okolo 120 %. Na tradičním trhu mají prodejny přirážku jen okolo 60 %.
Proč to tak je? Důvod je jednoduchý. Češi slyší na velké slevy. Pokud tedy zahraniční prodejny vytvoří slevovou akci, zákazník u nich nakoupí a mnohdy to není jen zlevněné zboží. V košíku vám tak přistane i zboží s obchodní přirážkou 120 %. Ve výsledku tedy v obchodě necháte výrazně více, než v prodejně na tradičním trhu.
Jiný, podobně založený, průzkum jsem nevypátrala. Ale máme pro vás 14 triků, jak ušetřit na jídle.
Prosím o sdělení výpočtu marže: Patří do nákupní ceny, cena fakturovaného zboží /nákupní cena/ plus nebo mínus kurzové rozdíly a cena dopravy? Potom je výpočet marže Prodejní cena - Nákupní cena s uvedeným kurzovým rozdílem a cenou dopravy. Děkuji za zprávu. Beer
OdpovědětPodle superprůzkumu pana ministra je přirážka obchodu prý jen pár % k ceně výrobku. Ale sleva v letáku činí desítky %, to by znamenalo, že obchodník doplácí ranec ze svého. Kde udělali soudruzi chybu? Nebo prostě vodí zákazníka i pana ministra za nos? Nejspíš to bude takto: Když je rozdíl mezi škrtnutou cenou "původní" a cenou ve "slevě" X, tak reálná cena bude někde okolo hodnoty (sleva - X), kdy obchodník ještě neprodělává.
Odpovědět