Jak se prodat na pohovoru
-
Pravidlo číslo 1: Zapomeňte na všechny poučky a pravidla
Tohle berte trochu s rezervou. Ale…
Vlastně ne – prostě buďte přirození a dejte přednost činům před slovy. Samozřejmě, pokud si v reálném životě rádi ulevíte od stresu peprnějším výrazem, u pohovoru se snažte udržet na uzdě. Pozorný personalista, pokud je to samozřejmě člověk na svém místě, jistě brzy pozná, že ve Vašem chování něco nehraje.
Jste pozorní a pečliví a Vaše vysněná pozice tyhle vlastnosti vyžaduje? Místo toho, abyste to vepsali do životopisu, a následně na pohovoru dvakrát zopakovali, to raději prokažte tím, že budete mít CV i motivační dopis bez chyb.
Během přijímacího pohovoru dobře vnímejte, co Vám druhá strana říká, a pokuste se vhodnými otázkami ukázat, že pozorně posloucháte a zajímá Vás to.Pokud se budete u pohovoru přetvařovat tak, abyste vyhověli “zadání”, budete se v novém zaměstnání trápit jak Vy, tak Vaši kolegové.
A “z louže pod okap” určitě nechcete.
-
Pravidlo číslo 2: Buďte upřímní
Neumíte pracovat v Excelu a pracovní inzerát hlásá, že je tato znalost podmínkou?
Na internetu je mnoho stránek, kde si můžete základy velmi rychle osvojit. Před pohovorem si je projděte, pár věcí si vyzkoušejte. Vše pak “přiznejte” a dodejte, že jste s tímto programem sice nepracovali, ale rádi se učíte novým věcem a uveďte příklad jiného softwaru nebo znalosti, kterou jste museli v minulosti v práci získat.
Pokud na otázku na požadovanou znalost odpovíte ve stylu “to neumím, já jsem to chtěl/chtěla jenom zkusit”, vězte, že se Vám dveře do firmy zavřely.
-
Pravidlo číslo 3: Buďte připravení
Pokud máte to štěstí a znáte někoho, kdo v dané firmě pracuje, máte tuhle část přípravy usnadněnou.
Zjistěte si, jak to ve firmě chodí, jaké jsou formální i neformální procesy, čím přesně se firma zabývá, jací jsou například významní zákazníci, pokud je to veřejná informace. Pokud se jedná o mezinárodní korporaci, ujistěte se, že víte, co dělá tato konkrétní pobočka.
U pohovoru můžete pak zmínit, že kromě pracovní náplně samotné Vás velmi zaujalo, jak firma podporuje místní školku. Dáte tím najevo, že jste připravení a navíc ukážete, že do kolektivu a firemní kultury pravděpodobně dobře zapadnete.Pokud nikoho ve firmě neznáte, hodně toho vyčtete z firemních stránek, a to i “mezi řádky”.
Podle stylu, jakým jsou psané, nebo informací, které na nich naleznete, zjistíte, zda se jedná o otevřenou společnost, kde si cení kreativních individualit, nebo svázané korporace, kde jsou nastavená jasná pravidla. Ať už je to jedno nebo druhé, měli byste předem zvážit, jestli Vám takové prostředí vyhovuje.
-
Pravidlo číslo 4: Buďte komunikativní
Jak jsme zmínili výše, poslouchejte, co je řečeno, a doptávejte se.
Jakmile Vás (většinou na konci pohovoru) vyzvou k položení otázek, ptejte se na věci spojené s prací. Pokud Vás nic nenapadá, můžete se dotázat na průběh typického pracovního dne, kolektiv, ve kterém byste měli pracovat, nebo například na to, jak bude vypadat zaškolení.
Zeptat se na výši mzdy, nabízené benefity nebo možnost čerpání dovolené, pokud tohle již nepadlo, je přípustné i v prvním kole pohovoru. Nicméně je vhodné těmito otázkami nezačínat, případně se neptat jen na tohle.
Určitě chcete, aby zaměstnavatel viděl, že se těšíte na práci, a ne na to, jak si vybíráte dovolenou, když ještě ani není dokončeno výběrové řízení.
-
Pravidlo číslo 5: Nebojte se, když pravidlo číslo 4 nedokážete splnit
Jako nepřekonatelná překážka se Vám může jevit, pokud víte, že komunikace s ostatními je Vaší slabou stránkou a i proto se pohovorům vyhýbáte.
Pozici si přece vybíráte podle toho, co umíte, jenže pohovoru, a tím pádem rozhovoru, se bohužel nevyhnete. Ale ani tady není nic ztraceno. Klidně tenhle nedostatek na sebe prozraďte předem – uveďte to v e-mailu nebo životopise a vyvažte to informacemi o tom, co v daném oboru naopak dobře ovládáte.
Nebojte se na místě říct, že víte, že nejste příliš výřečný, ale požadavky na danou pozici splňujete beze zbytku. Samozřejmě, to vše za předpokladu, že se nehlásíte na pozici operátora Call Centra.
Pokud se však zajímáte o technickou pozici bez přímého styku s klienty, a víte, že jste opravdu expert, Vaše stydlivost nového zaměstnavatele moc trápit nebude.
-
Pravidlo číslo 6: Ukažte svůj zájem
Před pohovorem – průvodní e-mail nebo motivační dopis napište tak, aby zaměstnavatel viděl, že není jedním z mnoha, kterému bezhlavě posíláte svůj životopis.
Ukažte, že jste si dali s přípravou práci, a zmiňte, proč oslovujete právě tuto firmu. Po pohovoru – pokud vyjdete ze dveří a ihned víte, že jste něco neřekli, nebo “pokazili”, napište personalistovi krátký e-mail, kde poděkujete za čas, který Vám ve firmě během přijímacího pohovoru věnovali, ujistíte, že na základě získaných informací máte o místo stále velký zájem a doplníte, co byste rádi, aby věděli, ale co na pohovoru nezaznělo.
Pokud se Vám nikdo nebude do sjednaného termínu ozývat, nebojte se napsat krátký e-mail, ve kterém se připomenete.
-
Pravidlo číslo 7: Jděte do toho
Pokud se pohovoru stále bojíte, odpovězte na takový pracovní inzerát, který Vás sice zaujme, ale kde Vás na druhou stranu nebude moc mrzet, pokud to nedopadne.
Zbavíte se tím strachu dojít k prvnímu pohovoru a na ten další už pak budete o trochu lépe připravení. Personalisté to sice neradi uslyší, ale někde si to natrénovat musíte :-)
-
Malá rada na závěr: Dbejte na první dojem
Zjistěte si, jaký je ve firmě dress code, tedy pravidla oblékání.
Pokud firmě vládne neformální styl, rozhodně si na pohovor nemusíte brát oblek, ale pravděpodobně postačí kalhoty nebo sukně a košile, případně halenka. Pokud byste v tomto případě váhali s oblečením, můžete se kolem společnosti pár dní před pohovorem projít a zjistit, jak chodí oblečení zaměstnanci.
Zatím žádné komentáře