Jak v Excelu přeškrtnout text
-
Jak v Excelu přeškrtnout text?
Ukážeme si to na příkladu příprav na inventuru skladových zásob. Vytvoříte si tabulku, kde zapíšete, jaké úkony je potřeba udělat, kdo má jednotlivé kroky na starosti a do kdy musí být hotovy. Na konci týdne zjistíte, že Jana, která má na starosti poslední krok, tedy zpracování zprávy o výsledku inventury, onemocněla. Její úkol předáte Petrovi – nechcete vytvářet nové sloupce a zároveň chcete, aby bylo vidět, že původně měla úkol vypracovat Jana. Přeškrtnutí textu je tedy ideálním řešením.
Přejděte do buňky, ve které je zapsaná Jana, a připište za ní Petra. Myší označte text „Jana“ – můžete to udělat jak přímo v buňce, tak i v řádku vzorců.
Poté přejděte do Nastavení písma (Font Settings v anglické verzi Excelu) to je taková malá šipečka vpravo dole v oblasti písmo, kde si vybíráte například velikost textu. Použít můžete i klávesovou zkratku CTRL+SHIFT+F.
V novém okně, které se objeví, pak jen stačí zaškrtnout možnost Přeškrtnuté (Strikethrough). Pokud byste na začátku neoznačili text „Jana“, ale jen byste klepli na buňku s textem, který chcete přeškrtnout, škrtl by se její kompletní obsah, tedy celý text.
-
Jak v Excelu přeškrtnout buňku?
Pokud si chcete obdobně jako na papíře škrtat, co je již hotovo, je velmi jednoduché v Excelu přeškrtnout celou buňku. Označte tu, kterou chcete označit (můžete jich klidně označit i několik najednou), klikněte do vyznačené buňky (nebo oblasti buněk) pravým tlačítkem myši, vyberte možnost Formát buněk (Format Cells) a v novém okně přejděte na záložku Ohraničení (Border). Zde si v levé části vybíráte formát čar, kterými budete škrtat – jejich barvu, tloušťku, nebo styl, tedy zda bude plná, přerušovaná nebo třeba tečkovaná. V pravé části pak uvidíte bílý čtverec s nápisem text – ten znázorňuje vaši buňku. Klikáním do tohoto pole, nebo na ikonky kolem něj, si pak vyberete, jak chcete buňku přeškrtnout.
-
Jak v Excelu skrýt buňky?
Kdybyste pak v tabulce výše chtěli schovat řádky s hotovými úkoly tak, aby vás zbytečně nerozptylovaly, ale na druhou stranu je nechcete smazat, abyste se do nich mohli podívat, kdykoliv bude potřeba, stačí je jednoduše schovat. Uděláte to tak, že je označíte (jak označit více řádků se můžete dočíst v našem článku Jak v Excelu najít duplicity), kliknete pravým tlačítkem myši a vyberete možnost Skrýt (Hide). Jakmile budete chtít řádky zase vidět, uděláte totéž, jen zvolíte možnost Zobrazit (Unhide). Po skrytí řádků si všimněte, že místo čísel jednotlivých řádků se objevila malá mezírka a čísla nejdou po sobě – to vám naznačuje, že jsou v Excelu skryté řádky. Totéž můžete udělat i se sloupci.
Dejte si pozor – pokud řádky skryjete a soubor takto někomu odešlete, neznamená to, že data neuvidí – může si je zobrazit stejně snadno, jako jste je vy skryli!
-
Jak v Excelu rozdělit text?
Může se stát, že skladník vypíše všechno spočtené zboží v jiném formátu, než máte uveden ve skladovém systému – název zboží i jeho kód vám skladník vypíše do jedné buňky, v systému máte tyto dvě položky zvlášť.
V tuto chvíli máte dvě možnosti – data od skladníka rozdělit, nebo systémová data sloučit. Ukážeme vám obě varianty, abyste si mohli vybrat tu, která vám bude více vyhovovat.
Rozdělit text v Excelu můžete následovně: vyberte všechny buňky s textem k rozdělení (nelze vybrat jen jednu a pak výsledek kopírovat na další řádky), přejděte na záložku Data a vyberte možnost Text do sloupců (Text to Columns). Na prvním listu určete, zda chcete text rozdělit podle Oddělovače (Delimited) – tuto možnost vyberte, pokud jsou data rozdělená nějakým jedinečným znakem, nebo na základě Pevné šířky (Fixed width) – to by byla například telefonní čísla a jméno za nimi – data byste rozdělili vždy po 9 znacích. V našem případě vyberte Oddělovač, protože názvy položek mají různý počet znaků, ale všechny jsou rozděleny stejně – pomlčkou.
Na dalším listu vyberte, který znak je vaším oddělovačem (pomlčka).
Na posledním listu vyberte Cíl (Destination), tedy kam se mají nová, rozdělená data zobrazit. Vyberte buňku H2 a klikněte na Dokončit (Finish). Ve sloupci H a I teď máte data ve tvaru, v jakém je potřebujete mít, abyste je mohli porovnávat, řadit, zjišťovat duplicity a podobně.
-
Jak v Excelu sloučit text?
Pokud byste raději text ze systému sloučili do stejného tvaru, v jakém vám ho odevzdal skladník, tedy „název produktu-kód“, použijte funkci CONCATENATE. Nelekejte se názvu, není to nic složitého. Pokud nevíte, jak v Excelu zadat funkci, podívejte se do našeho návodu.
Funkce CONCATENATE funguje tak, že jí postupně zadáte jednotlivá slova nebo znaky, které chcete spojit, a ona pak udělá všechnu práci za vás. Přejděte do buňky, kde chcete mít výsledek a zadejte zmíněnou funkci. Konkrétně u této funkce se vyplatí využít způsob zadávání přímo přes okno funkce (kliknutím na fx u řádku vzorců), protože ve spodní části okna rovnou uvidíte náhled výsledku.
Zbývá již jen zadat funkci data, která potřebuje, aby dokončila úkol. Na prvním místě (prvním argumentem), bude název produktu – stačí kliknout do buňky D2, nemusíte ani nikam překlikávat. Druhým argumentem bude pomlčka, kterou můžete jen tak vepsat na druhý řádek argumentů funkce. Jakmile kliknete do druhého řádku, objeví se políčko pro třetí argument, nemusíte se bát, že můžete sloučit jen dvě položky. Do třetího řádku zaznačíte kód produktu, který je v buňce E2, do které stačí opět kliknout. Jakmile máte hotovo, klikněte na OK a výsledek zkopírujte na další řádky, ve kterých se vždy ukáže správný výsledek.
Na závěr si dovolujeme připomenout, že sloučení buněk není v Excelu totéž jako sloučení textu – jak v Excelu sloučit buňky, to se mimo jiné dočtete v našem článku Jak v Excelu psát pod sebe.
Zatím žádné komentáře