Jak v Excelu ukotvit řádek
-
Jak v Excelu ukotvit řádek?
Pro názornost použijeme například tabulku se skladovými položkami, kde je několik sloupců s podobnými čísly (skladem, objednáno zákazníkem, vyskladněno, odesláno, objednáno u výrobce, reklamace).
Pokud vás zajímá, jak v Excelu psát do buněk tak, aby se text zalamoval jako na obrázku níže, můžete si přečíst náš článek Jak v Excelu psát pod sebe.
Na prvním obrázku je celkem zřejmé, co které číslo znamená. Jakmile však sjedete o kousek níže, třeba k 50. položce, názvy sloupců už neuvidíte a čísla rázem přestanou být jasná. Neustále rolovat na první řádek tabulky, abyste viděli, který je který sloupeček, je zbytečně komplikované.
Situaci můžete velmi jednoduše vyřešit pomocí nástroje Excelu, který se jmenuje „Ukotvit příčky“ (Freeze Panes, pokud pracujete v anglické verzi Excelu).
Funguje to následovně – najedete si v Excelu na úplně první řádek tabulky (pokud to neuděláte, uvidíte po ukotvení pouze řádky aktuálně zobrazené a všechny pod nimi, nikoliv záhlaví tabulky), přejdete v horní liště na panel „Zobrazení“ (View), najdete a kliknete na volbu „Ukotvit příčky“ (Freeze Panes) a kliknete na možnost „Ukotvit horní řádek“ (Freeze Top Row).
Teď, jakmile se budete v tabulce posouvat dolů, na prvním řádku budete mít vždy zobrazeny popisky jednotlivých sloupců tabulky – tedy řádek, který jste si ukotvili.
Pokud chcete ukotvení zrušit, lze to udělat stejným postupem – pod volbou Ukotvit příčky naleznete volbu „Uvolnit příčky“ (Unfreeze Panes).
-
Jak v Excelu ukotvit jiný, než první řádek?
Pokud máte v tabulce nadpisy sloupců ve dvou řádcích, a chtěli byste tedy ukotvit oba z nich, je nutné nejprve myší vybrat první buňku tabulky, která obsahuje data, jinými slovy, která se již může “hýbat”.
Pokud chcete ukotvit řádek, je potřeba stát vždy v buňce prvního sloupce vybraného řádku – nestačí stát kdekoliv na prvním řádku. V příkladu, který vidíte níže, to bude buňka A3.
Poté postupujte stejně, jako jsme popsali výše (Zobrazení -> Ukotvit příčky), jen v posledním kroku vyberte možnost „Ukotvit příčky“ (Freeze Panes).
-
Jak v Excelu ukotvit sloupec?
Jak první, tak jakýkoliv jiný sloupec můžete v Excelu ukotvit úplně stejně, jako jsme popsali výše – jen s tím rozdílem, že, pokud ukotvujete první sloupec, vyberete možnost „Ukotvit první sloupec“ (Freeze First Column).
Pokud ukotvujete druhý a další sloupec, je postup totožný s ukotvením jiného, než prvního řádku, jen musíte opět stát na prvním řádku sloupce, který se má jako první pohybovat, nikoliv na kterémkoliv jeho řádku.
-
Jak v Excelu ukotvit buňku?
Pokud chcete v Excelu ukotvit buňku, znamená to, že ať už se v tabulce posunete libovolně směrem dolů, nebo doprava, budete vždy vidět první sloupec (tedy v našem případě kód zboží) a první nebo druhý řádek (v našem případě status, ve kterém se nacházejí skladové položky).
Ukotvit najednou sloupec i řádek je jednoduché – musíte si jen promyslet, která buňka bude ta první, která se bude hýbat – jinými slovy, která jako první zajede nahoru, jakmile se posunete v tabulce dolů a také která se schová doleva, jakmile se posouváte do vzdálenějších sloupců.
Jakmile víte, která buňka to bude, kliknete na ní a pak již postupujete způsobem popsaným už výše – tedy na kartě „Zobrazení“ vyberete možnost „Ukotvit příčky“ a pak znova „Ukotvit příčky“.
-
Jak v Excelu ukotvit obrázek?
Ukotvit v Excelu obrázek ke konkrétní buňce je taky možné, nicméně Excel není stavěný na práci s obrázky, proto se jejich nadužívání v tomto programu nedoporučuje.
Nicméně pokud nějaký obrázek v Excelu chcete mít, jeho ukotvení se nastavuje tak, že na obrázek kliknete pravým tlačítkem myši, vyberete možnost „Velikost a vlastnosti“ (Size and Properties), pak znova „Vlastnosti“ (Properties) a zde již vyberete, jak chcete, aby se obrázek choval v souvislosti se změnou velikosti, přesunem, nebo filtrováním buněk.
-
Jak v Excelu ukotvit vzorec?
Pokročilejší uživatelé Excelu mohou narazit na případ, kdy chtějí zkopírovat do několika řádků funkci, která však počítá s jednou konkrétní buňkou a není tedy žádoucí, aby se všechny argumenty funkce kopírovaly pro každý řádek – v tomto případě vám Excel jako výsledek vrátí buď nesprávné číslo v tom horším případě (nemusíte si chyby všimnout), nebo chybovou hlášku v tom lepším.
Opět názorně – do naší tabulky se skladovými položkami jsme si doplnili ceny – cenu za kus, cenu za všechny položky skladem (vzorcem) a následně také cenu za všechny položky v eurech (také vzorcem). Jenže kurz se stále mění, což by znamenalo neustále měnit, přepočítávat a hlídat všechny řádky.
Řešením je vypsat do jedné buňky kurz eura a na tuto buňku se pak odkazovat. Když se kurz změní, přepíšeme jej jen v jedné buňce a tabulka se automaticky přepočítá. Jenže když vyplníme správný vzorec do prvního řádku tabulky a zkopírujeme jej, ukáže se chyba. Proč? Vzorec se totiž kopíruje na další řádky i pod buňkou s kurzem a počítá tak s prázdnými buňkami M4, M5 atd.
Když si však buňku M3 ve vzorci ukotvíte, bude se vzorec stále odkazovat na tuto buňku, ať už jej zkopírujete kamkoliv. Uděláte to jednoduše – do vzorce s přepočtem vložíte do označení buňky s kurzem znak dolaru – $. Pokud nevíte, kde jej na klávesnici najít, stačí myší kliknout do vzorce, jako byste jej chtěli přepsat, kliknout na název buňky, kteru chcete ukotvit, v našem případě M3, a stisknout klávesu F4.
Znak dolaru se bude postupně objevovat před označením sloupce, řádku, nebo obojího – podle toho, zda chcete ukotvit odkaz na buňku pro kopírování vzorce směrem nahoru nebo dolů, nebo doprava či doleva, případně obojí.
-
Jak v Excelu vytisknout na každé straně první řádek?
V rámci ukotvení řádků je v Excelu ještě jedna zajímavá funkce, která nám umí usnadnit práci – když byste si seznam skladových položek o více stranách chtěli vytisknout, názvy sloupců uvidíte jen na první z nich. Na všech dalších už pak uvidíte jen čísla a musíte opět nepohodlně listovat v papírech, přikládat je k sobě a zjišťovat, kde máte které číslo.
I tohle za vás umí Excel elegantně vyřešit. Na záložce „Rozložení stránky“ (Page Layout) vyberte možnost „Tisk názvů“ (Print Titles). Otevře se vám nové okýnko, kde na záložce „List“ (Sheet) najeďte do volby s názvem „Nahoře opakovat řádky“ (Rows to repeat at top). Poté myší označte řádek nebo řádky (více řádků najednou označíte v Excelu stejně, jako více sloupců, a o tom jsme již psali v článku Jak v Excelu hledat duplicity), které chcete mít vytištěné na horní straně každé stránky a svou volbu odsouhlasíte.
V našem příkladu jsme takto označili první dva řádky, což znamená, že ať už je seznam jakkoliv dlouhý a bude se tisknout třeba na 20 stran, v záhlaví každé stránky budou vždy vytištěné tyto dva řádky.
Rozhodně nedoporučujeme vkládat názvy sloupců do tabulky mezi data, například každý 30. řádek, tak, aby takto byly i vytištěné – stačí jeden řádek pak ubrat nebo přidat a můžete celou práci dělat znova. Takto vložené řádky vám navíc znemožní sloupec si v Excelu snadno sečíst.
Na závěr jen dodáme, že pokud máte tabulku sice krátkou (seznam 10 zaměstnanců), ale v hodně sloupcích (mzdy po měsísích za 5 let), pak si můžete stejným způsobem vytisknout na každou stranu první sloupec – stačí vybrat ten, který chcete opakovat ve volbě „Vlevo opakovat sloupce“ (Columns to repeat at left).
Zatím žádné komentáře