Jak v Excelu vypočítat rozdíl

Lapetka
Publikováno 9. března 2021
  1. Jak v Excelu vypočítat rozdíl

    Jak v Excelu vypočítat rozdíl?

    Excel funguje stejně jednoduše jako kalkulačka – kliknete do jakékoliv buňky, napíšete, co chcete odečíst nebo klidně i sečíst), kliknete na Enter a je to. Musíte si však dát pozor a výpočet začít znakem rovnosti, tedy „=“. Díky tomu pak bude Excel vědět, kdy od něj chcete něco spočíst a kdy chcete prostě jen něco vepsat do buňky tak, aby se to následně přesně takto i zobrazilo.

    Na ilustračních obrázcích můžete vidět, jak se mění zobrazení výsledku, když na začátek buňky dáte, nebo nedáte nulu. Pokud si to budete chtít zkusit, a zobrazení pro zadání bez rovnítka bude jiné, než v našem příkladu (Excel často pro něj nezvyklou hodnotu přečte jako datum), zkuste nejprve změnit formát buňky na text.

  2. [title] class=

    Jak v Excelu vypočítat rozdíl čísel zadaných ve dvou buňkách?

    Stejně jednoduše jako v příkladu zmíněném výše – klepněte do buňky, kde chcete mít výsledek, opět vepište znak rovnosti a pak máte dvě možnosti – buď myší označte buňku, od které budete odečítat (původní hodnotu), napište znaménko mínus a poté klikněte do buňky s hodnotou, kterou chcete odečíst.

    Druhou možností je vše vypsat ručně, pokud tedy, jako v našem případě, máte hodnoty v buňce A1 a A2, stačí napsat =A1-A2 a stisknout Enter.

    Každému vyhovuje jiný způsob, obecně je rychlejší nepřehmatávat kvůli dvěma kliknutím na myš, a proto se doporučuje učit se pracovat hlavně s klávesnicí a využívat i různých klávesových zkratek. Velmi důležitá klávesová zkratka, je například CTRL + S – uložení. Zkuste si na ni zvyknout a třeba jednou za pár minut ji bezděky stiskněte. Určitě vám ušetří spoustu času a nervů, hlavně při „zaseknutém“ počítači a neuložené práci.

  3. Jak v Excelu vypočítat rozdíl více hodnot?

    Pokud máte v Excelu více hodnot, jejichž rozdíl chcete vypočítat, byl by způsob popsaný výše trochu úmorný – pokud si v Excelu vedete například rodinné finance, máte na počátku měsíce nějaký rozpočet, kolik můžete utratit a chcete spočíst, kolik vám zbývá, bylo by poměrně zdlouhavé odečítat od původní částky jednotlivé položky, které jste utratili.

    Excel bohužel nemá funkci, která by to uměla udělat za vás – chytrých vzorců je sice v Excelu mnoho, ale tento bohužel chybí. Pomoci si můžete dvěmi způsoby.
    Prvním z nich (pokud nechcete vypisovat vzorec ručně) je to, že si nejprve velmi jednoduše sečtete veškerou útratu – zde použijete funkci SUM, pokud nevíte jak, podívejte se do článku „Jak v Excelu sečíst sloupec“.

    [title] class=

    No a pak už jen jednoduše stačí odečíst od sebe dvě čísla – původní rozpočet a součet výdajů.

    [title] class=

    Druhou možností je vypsat si vzorec ručně – v tom případě nebudete potřebovat pomocnou buňku s mezisoučtem doposud utracených peněz. Pokud zvolíte tuto variantu, pak klikněte do buňky, kde chcete mí výsledek a ručně vepište, co má Excel udělat: = (tedy spočti) B1 (buňka, od které budeš odečítat) – SUMA(F2:F14) (součet všech těchto hodnot odečti). Jak vidíte, funkce se dají i vnořovat do jiné funkce, ale to už je na pokročilejší lekce  Jen pro shrnutí, výsledný text tedy bude vypadat takto: =B1-SUMA(F2:F14) .

    [title] class=
  4. Jak v Excelu vypočítat procentuální rozdíl?

    Procenta dokážou zamotat hlavu mnohým z nás. Excel si s nimi poradit poměrně dobře – musíme jen vědět, co po něm chceme. Nejběžněji se můžete setkat se třemi výpočty procentuálních rozdílů – pracovně jim můžeme říkat třeba sleva, navýšení a poměr.

  5. [title] class=

    Jak v Excelu vypočítat slevu?

    “Sleva” ukazuje, o kolik % je nižší jedno číslo oproti jinému. Původní hodnota zboží byla 125 korun, cena po slevě 100 korun. Zboží bylo tedy zlevněno o 20%. V excelu to spočtete takto: novou cenu vydělíte tou původní a odečtete číslo 1. (Mějte na paměti, že Excel pracuje s čísly a procenta jsou pro něj vlastně jen jiné zobrazení čísel – 1 je tedy 100%, 0,1 10%, 0,54 je 54% a podobně). Jako výsledek se vám ukáže -0,2 – pak už jen stačí změnit formát buňky a uvidíte správný výsledek, tedy -20%.

  6. [title] class=

    Jak v Excelu vypočítat navýšení?

    “Navýšení” naopak zobrazí procentuální nárůst například mzdy. Abychom ukázali, jak je důležité dobře si promyslet, co od čeho je potřeba dělit, necháme na chvíli navýšení mzdy stranou a použijeme stejný příklad, jako jsme zmínili výše, jen s tím rozdílem, že zboží zdražíme.

    Postup bude naprosto totožný – opět budeme novou, vyšší cenu, dělit tou původní, nižší a od výsledku odečteme číslo 1 a převedeme formát buňky na procenta. Pokud postupujete správně, uvidíte 25%. Nemusíte se strachovat, je to správně – ačkoliv je v obou případech rozdíl stejný, tedy 25, vždy jej posuzujeme vůči jinému základu, původní hodnotě – tedy jednou ke 100 (25 ze 100 je opravdu 25%) a jednou ke 125 (a 25 ze 125 je opravdu „jen“ 20%).

  7. [title] class=

    Jak v Excelu vypočítat procentuální poměr?

    “Poměr” vyjadřuje zastoupení určité hodnoty vůči celku, tedy kolik procent je určitá částka vůči částce jiné. Jednoduchým a snadno představitelným příkladem je nákup nového vozu a kontace. Auto stojí například 500 000 Kč, vy jako první, mimořádnou splátku (akontaci) složíte 100 000 Kč. Kolik procent z celkové ceny vozu jste vlastně zaplatili? To v Excelu spočtete jednoduše tak, že vydělíte poměrnou část celkem, tedy akontaci celkovou cenou vozu v našem případě. U výsledku pak jen opět stačí změnit formát na procenta.


Zatím žádné komentáře

Napsat komentář

Další návody na téma Excel


💵

Šetříme vám peníze. Ukazujeme, kde zbytečně přeplácíte.

🖋️

Nejsme žádní poradci. Jsme novináři, naši prací je předávat informace.

😊

Skrblík je zdarma. Financuje nás reklama, ne peníze čtenářů.

Jsme féroví. Doporučujeme jen to, čemu sami věříme.

🙏

Jsme lidi a chybujeme. Nepřesnosti se však snažíme rychle opravit.

Rubriky
O nás