7 rad, jak vybrat elektrokolo (PRŮVODCE 2025)
- Elektrokola se chovají a mnohdy i vypadají jako běžná kola, avšak mají výhodu elektrického pohonu
- Pořídit si je mohou také starší lidé, kteří nemohou klasické kolo využívat třeba ze zdravotních důvodů kvůli kloubům
- Cena elektrokol v posledních letech výrazně poklesla a výběr modelů i provedení je široký
-
Jaké elektrokolo vybrat
Rozhodující je, kdo bude elektrokolo používat a k čemu bude sloužit.
Umístění pohonu
Nejvíce výhod má středový pohon, který poskytuje přirozený pocit z jízdy a vyvážené těžiště. Postupně tak vytlačuje jiné varianty, i když u levnějších městských modelů se stále využívá i pohon zadního kola.
Druh elektrokola
Pro pravidelné dojíždění a pro kratší přejezdy po městě je nejvhodnější městské elektrokolo. Pro vyjížďky do přírody a rekreační cyklistiku se více hodí trekingová či horská elektrokola. K častému převážení nebo v kombinaci s MHD jsou skvělá skládací elektrokola.
Dojezd elektrokola
Reálný dojezd elektrokola výrazně ovlivňuje kapacita baterie, hmotnost jezdce, typ terénu a zvolený stupeň asistence. Například při jízdě do kopce není výdrž baterie ani poloviční v porovnání s jízdou po rovince. Průměrný dojezd běžného elektrokola se pohybuje kolem 70–120 km na jedno nabití.
Velikost rámu elektrokola
Orientačně lze velikost rámu elektrokola určit podle výšky postavy. Před koupí kola však doporučujeme osobní vyzkoušení různých velikostí, každému jezdci vyhovuje něco jiného:
- do 165 cm: 15–16″
- 165–175 cm: 17–18″
- 175–185 cm: 19–20″
- 185–200 cm: 21–22″
- od 200 cm: 23–24″
Funkce elektrokola
Podporu při vedení elektrokola nabízí funkce Walk (nebo Walk Assist). Některé modely mají navíc funkci startovacího asistenta, který usnadňuje rozjezd.
-
Druhy elektrokol
Dle umístění pohonu se elektrokola rozdělují do tří skupin: elektrokola s předním, zadním nebo středovým pohonem. Každá varianta má své klady a zápory.
Elektrokola s předním pohonem
- Při umístění pohonu za sedlem dochází k rovnoměrnému rozložení hmotnosti
- Horší manipulace s elektrokolem v důsledku vyšší hmotnosti předního kola
- Možnost prokluzu předního kola
- Horší manipulace s kolem při defektu
Elektrokola se středovým pohonem
- Vyšší síla a účinnost v otáčkách
- Citlivost záběru jako u běžného kola, síla se přenáší v oblasti od pedálů
- Vyváženější a přirozenější těžiště
- Nižší hmotnost a snazší manipulace při defektu kola
- Řetěz se rychleji opotřebovává
- Vyšší pořizovací cena
Elektrokola se zadním pohonem
- Lepší přenos točivého momentu
- Jednodušší manipulace s předním kolem
- Soustředění váhy pohonu a akumulátoru do zadní části kola
- Horší manipulace s kolem při defektu
-
Jak vybrat elektrokolo pro seniory
Při výběru elektrokol pro seniory byste se měli držet několika zásad:
- Vybírejte model s nízkým rámem pro snadný nástup.
- Na ježdění po městě je vhodné elektrokolo se zadním pohonem.
- Oceníte-li podporu při vedení elektrokola, požadujte funkci Walk Assist a startovacího asistenta.
- Při problémech s rovnováhou se doporučujeme zaměřit na elektrotříkolky, které mají navíc výhodu většího úložného prostoru.
-
Cena elektrokol
- Elektrokola jsou dražší a těžší než obyčejná jízdní kola, prodražuje je zejména pohon s akumulátorem. Váha elektrokola se běžně pohybuje v rozmezí 20–25 kg.
- Ceny nejlevnějších elektrokol začínají od cca 18 000 Kč. Jedná se však o low-endové modely, nízká cena se může odrazit v kvalitě komponent a baterie. Zejména v případě baterií u nižších modelů dochází po čase ke ztrátě kapacity, přičemž výměna může být dražší než samotné elektrokolo.
- U low-endových modelů se výrobní náklady často snižují na osazení, používají se méně kvalitní materiály rámu, brzd a dalších komponent.
- Ceny kvalitních elektrokol se pohybují zhruba od 25 000 Kč výše, horská elektrokola s celoodpružením jsou ještě dražší.
-
Přestavba na elektrokolo
Levnější alternativou ke koupi elektrokola je přestavba z klasického jízdního kola. Cena sady na přestavbu elektrokola se středovým pohonem začíná zhruba na 13 000 Kč, přičemž přestavbu zvládne průměrně šikovný kutil sám doma. Návod na přestavbu na elektrokolo najdete také ve formě videa. Přestavěné elektrokolo musí splnit zákonné limity výkonu (max. 250 W, rychlost do 25 km/h).
U čínských sad na přestavbu na elektrokolo přetrvávají problémy s kapacitou baterií, kvalitou článků a s reklamacemi. Koupi doporučujeme minimálně velmi dobře zvážit a číst recenze, pár ušetřených tisíc se nemusí v konečném důsledku vyplatit.
-
Správná údržba elekrokola
Kromě klasické údržby jako u kol bez elektrického pohonu a servisu jednotlivých komponent je třeba klást důraz na baterii.
Baterie elektrokol jsou stavěné na časté vybíjení a nabíjení, občasným ježděním tak nedochází k šetření baterií, ale naopak ke snižování jejich kapacity.
Přes zimu baterie skladujte v nabitém stavu ve spíše chladnějších a suchých místech, vyšší vlhkost bateriím nesvědčí. Životnost článků můžete prodloužit, když baterii přes zimu jednou či dvakrát dobijete.
-
Elektrokolo a legislativa
Na elektrokolo se pohlíží jako na klasické kolo, musí ovšem splňovat specifické požadavky pro provoz na pozemních komunikacích. Kromě povinné výbavy jde především o požadavky na elektrický obvod, výkon motoru a maximální rychlost.
Výkon motoru nesmí převýšit hodnotu 250 W a maximální rychlost 25 km/h. Pokud splňuje tato kritéria, pohlíží se na něj jako na běžné jízdní kolo.
Bezpečnost na elektrokole
Při jízdě na elektrokole se doporučuje používat přilbu, nošení je povinné je pro děti a mladistvé do 18 let. Dospělí ji mít nemusí, ale vzhledem k vyšším rychlostem by měli používat speciální přilbu určenou pro elektrokola (například s certifikací NTA 8776). Přilby na elektrokola poskytují lepší ochranu při nárazech ve vyšších rychlostech než běžné cyklistické helmy.
Pojištění elektrokola
Kromě pojištění odpovědnosti za škodu (doporučeno hlavně pro rychlejší elektrokola nad 25 km/h) si je možné elektrokolo také pojistit proti krádeži. Některé pojišťovny nabízí přímo pojištění pro elektrokola.
Zapůjčení elektrokola zdarma
Obchody obvykle nabízejí možnost zapůjčení si elektrokola na delší časový úsek jen za pár stokorun. Zamýšlený model si tak můžete před koupí vyzkoušet v praxi. Některé obchody dokonce umožňují zapůjčení elektrokola zdarma.
Společnost PRE provozuje síť půjčoven elektrokol po celé České republice, půjčovné vychází na 300–500 Kč na den. Elektrokola půjčují i České dráhy, resp. ČDBike, a to za 430 Kč na den (pro držitele InKarty, nebo platné jízdenky 380 Kč na den).
Vyplatí se čínská elektrokola?
Nákup elektrokola z Číny spíše nedoporučujeme, prvoplánově výhodnou koupi může značně prodražit pozdější servis.
Čínská elektrokola bývají osazována méně kvalitními motory a bateriemi, které nevydrží tolik nabíjecích cyklů jako značkové články. Problém může být také s uplatněním reklamace nebo se servisní sítí.
Zatím žádné komentáře